Kjøreregler i sosiale medier

Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Illustrasjonsfoto: Shutterstock 

Det finnes få lover og regler i sosiale medier, og alle må finne sin måte å delta i det store fellesskapet på. Men det er et større ansvar enn mange tror. Her er tipsene som gjør deg til en bedre og mer bevisst bruker av sosiale medier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
 
ADTECH.config.placements['d4_netboard'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d4_netboard_mobil', min: 0, max: 579 },{ id: 'bv_d4_netboard_tablet', min: 580, max: 1199 },{ id: 'bv_d4_netboard_desktop', min: 1200, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.loadAd('d4_netboard');

Høyskolelektor og fagansvarlig for sosiale medier, Cecilie Staude ved handelshøyskolen BI råder foreldre til å være bevisst sitt eget ansvar.

– Ellers i mediesamfunnet finnes det vær varsom plakat og redaktøransvar, mens det i sosiale medier ikke finnes lover og regler for hvordan man skal oppføre seg. Der er det du selv som må ta redaktøransvaret, sier hun.

Cecilie StaudeStaude råder foreldre til å tenke på sosiale medier hovedsakelig som åpne kanaler. Derfor bør du ikke dele noe der som ikke kan deles videre. Informasjonen delt i sosiale medier må regnes som offentlig informasjon. Med mindre du selv gjør grep for å begrense det.

Hun er overrasket over hvor lite kunnskap folk generelt sett har om hva de sosiale mediene representerer.

Les også: – Jeg vil være den som forteller at babyen er født

Gi beskjed om overtramp
Det finnes også verktøy i Facebook som gjør at du for eksempel må godkjenne å bli tagget i bilder. Og ved å klikke på den lille pilen i høyre hjørne på posten kan du rapportere tagging eller posting av bilder mot din tillatelse.

– Om du gir beskjed på overtramp andre gjør overfor egne unger eller andre bekjente, må du føle deg fram til selv. Slike råd, selv om de er velmente, oppfattes fort som kritikk. Men overfor dine nærmeste bør det være greit å si ifra, sier kommunikasjonsutvikler Astrid Valen-Utvik.

Høyskolelektor Cecilie Staude mener du godt kan gi noen gult kort om de tramper over. Og råder foreldre til å være tydelig på hvilken kultur de ønsker å ha i sosiale medier. Det gjør allerede både næringslivet og politikere, så hvorfor ikke også privatpersoner?

Hva er for privat for sosiale medier?
Det er umulig å gi noe absolutt svar på hva som blir for privat å dele. Alle har ulike grenser, men noen burde også tenkt seg om en gang og to før de publiserte. Som oftest gjelder dette innlegg av negativ karakter. Trenger du å bruke denne kanalen til å klage over sjefen, uttrykke din frustrasjon over den trassige treåringen eller søke støtte når barnet ditt blir mobbet? Og hva med bilder av de rare ansiktsuttrykkene til babyen? På Facebook finner man blant annet sider som oppfordrer foreldre til å sende inn bilder av unger som gråter – sånn at andre kan le av dem. Ville du synes det var greit om noen sendte inn et bilde av deg der? Da bør du kanskje ikke gjøre det mot barnet ditt heller…

Les også:

iPaden er gull verdt for barna

Appene som slår an hos barna

Klar for å legge vekk mobilen i ferien?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke utlever barna dine
Forskning har vist at barn misliker at foreldre legger ut bilder av dem eller skriver om dem i sosiale medier. Du bør derfor være forsiktig. Tenk – ville jeg likt om andre publiserte slike bilder av meg? Mange barn som vokser opp i dag vil det finnes mye søkbar informasjon om – på godt og vondt. Men tenk på at du som forelder faktisk kan være med på å forme det bildet fremmede får av barnet ditt.

– Unngå negative karakteristikker som kan begrense barnet. Det kan ødelegge for ham senere om du har beskrevet ham som umulig, aggressiv eller klaget over de stadige slåsskampene han deltok i, advarer Staude.

Les også:

Barn blir sjalu på mobilen

Badebilder av barna på nett?

Jo flere du når, jo mer forsiktig bør du være
Det du ville sagt til familien og nærmeste vennekrets er som regel ikke alltid det samme som du ville fortalt i en fellesmail på jobb, eller ved kassa på matbutikken. Jo flere som ”hører på”, jo mer forsiktige er vi jo ellers. Det samme bør gjelde i sosiale medier. Når du ut til 600 av dine ”nærmeste venner”, kan det jo hende at det du skrev egentlig bare var ment til en brøkdel av dem. Velg dem ut! Kanskje trenger ikke alle engang å vite hva barna dine heter? Kanskje kan barnet være ”lillesøster” i de postene du mener passer for alle?

De yngre er flinkere enn oss!
Og så kommer kalddusjen. For trodde du at du hadde full kontroll på sosiale medier? Sjansen er stor for at dine barn vil være mye flinkere på dem enn deg. Mange foreldre deltar i sosiale medier for å holde øye med barna sine, men Staude mener at det først og fremst er de over 40 år som deler for mye.

Astrid Valen-Utvik– Noen glemmer seg også litt bort i sosiale medier. De får kjemperespons på et innlegg og blir litt avhengig av likes. Da kan de glemme at de henger ut barna oppi det hele, sier Valen-Utvik.

Men hun synes vi generelt er flinkere til å vise hensyn overfor barn nå enn tidligere. Nå er det oss selv vi deler for mye om – for eksempel om sykdom og krangling med eksen.

Skaff deg mer kunnskap! Som bruker av sosiale medier bør du sette deg inn i hva det er du gjør. Og finn ut hvordan du kan tilpasse mediet til din bruk. Her mener Staude at mange gjør en for slett jobb.

– Skaff deg kunnskap. Vi som ikke har fått sosiale medier inn med morsmelka må lære oss opp selv, sier hun.

Og et det én ting både Astrid Valen-Utvik og Cecilie Staude er klar på, så er det at det er du som selv har ansvaret – uansett type sosiale medier.

– Vær tydelig og bevisst på hvordan du vil ha det, råder de.



Oppdatert 26.08.2015
annonsebilag
 
ADTECH.config.placements['d5_annonsorinnhold'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d5_annonsorinnhold', min: 0, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.loadAd('d5_annonsorinnhold');
 
ADTECH.config.placements['d6_annonsorinnhold'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d6_annonsorinnhold', min: 0, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.loadAd('d6_annonsorinnhold');

Legg inn en kommentar
 
 
 
 
bokstaver igjen
Antall kommentarer: 0


Sjefredaktør: Karine Næss Frafjord
Fagredaktør: Maren Eriksen
Journalist: Janet Molde Hollund
Forumansvarlig: Tamara Nygård

Kontakt: babyverden(a)sandviks.com
Familieverden.no arbeider etter Vær Varsom- plakatens regler for god presseskikk og følger redaktørplakaten.


tilbyr veiledning gjennom Babyverden.no og Familieverden.no, og rett bok til rett tid gjennom Goboken.no. Eller sagt på en annen måte: Vi hjelper barn og foreldre å utvikle seg sammen. Vi utgir også Svangerskapsboken, Spedbarnsboken og Fødselsboken som deles ut gratis til alle gravide og småbarnsforeldre i Norge.

 

Copyright © 2001-2016 Familieverden.no - Kopiering av materiale fra Familieverden.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale. Familieverden har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Familieverden.no bruker informasjonskapsler (Cookies). Her kan du lese mer om vår bruk av informasjonskapsler(cookies) på Sandviks og Familieverden sine siter

Til toppen av siden