Mange smårollinger kan bli vanskeligere å få til sengs i denne perioden. Toårstrassen gjør seg gjeldende også når det gjelder legging, men det er viktig å holde fast på de gode rutinene, selv når hverdagen er kaotisk.

Det er vanlig at barn begynner i barnehage eller hos dagmamma når de er rundt ett år gamle. Dette innebærer en stor omstilling for barnet – og foreldrene. Dagene blir mer hektiske, og det er nå enda viktigere at rutiner og struktur er på plass for at hverdagen.

Les også: Lenger våken i helgen kan gi jetlag i uken

Sykdom og søvnproblemer
Smårollinger som er mer sammen med andre barn, er også mer utsatt for smitte og sykdom, og mange blir oftere syke etter at de har begynt i barnehagen. Forkjølelse med nesetetthet er svært vanlig, og dette kan føre til problemer med nattesøvnen i en periode da mange har etablert gode søvnvaner.

Tips

  1. Mange ettåringer sover bare
    en gang om dagen. Dette må tilpasses hvert enkelt barn. Hvis sovetiden på dagen blir for kort, kan det bli vanskeligere for barnet å sovne om kvelden fordi det er overtrett.
  2. I toårsalderen liker barnet å utfordre. Har du godt etablerte rutiner, blir denne perioden enklere å takle.
  3. Når barnet klarer å klatre ut av sprinkelsengen selv, er det på tide å skifte til en barneseng med lavere kanter.
  4. Unngå “jetlag” i helgene Mange foreldre vil gjerne at barna skal sove litt lenger i helgene, slik at hele familien kan få en rolig start på dagen. Kanskje maser barnet selv om å få være oppe lenger, og da er det lett å gi etter for fristelsen til kanskje å få sove litt lenger selv. Men de fleste barn våkner til samme tid likevel. Og har de fått for lite søvn, kan det gå utover humøret resten av dagen

Dårlig søvn svekker immunforsvaret
Det kan være en utfordring for foreldrene å føre barnet tilbake til de gode vanene når det er friskt igjen, men greier de det ikke, kan det lett oppstå en ond sirkel: Barnet sover dårlig, dette kan svekke immunforsvaret, noe som igjen gjør barnet utsatt for mer sykdom og flere våkenetter.

Les om sykdom og symptomer

Hold på rutinene
Hvis barnet noen netter har fått sove på foreldrenes rom eller i foreldrenes seng på grunn av sykdom, er det en god idé å gå tilbake til de vanlige rutinene og legge barnet i dets egen seng straks sykdomsperioden er over.

Tenk også over om det virkelig er nødvendig å bryte de gode rutinene selv om barnet er sykt. God søvn er et stort gode for et barn som ikke er i form, så hvis du greier å holde på det innarbeidede søvnmønsteret, kan det være en fordel.

Aksepter varierende matlyst
For barn i denne alderen er det ikke uvanlig at appetitten blir mindre. Mange foreldre blir bekymret og fristes til å gi barna melk om natten for at de skal få i seg nok næring. Det kan være lurt å heller akseptere at matlysten varierer litt, og holde på de gode vanene om natten. Husk også at for mye melk reduserer barnets appetitt på annen mat.

Les om mat og måltider

Større behov for nærhet
Barnet blir en stadig modigere utforsker av omgivelsene, men denne nye selvstendigheten kan av og til øke behovet for nærhet til foreldrene om natten. Dette behovet kan bli forsterket av for eksempel flytting, nye søsken eller andre forandringer i familien.

Vær bevisst på hvordan du håndterer dette. Det er viktig at barnet føler seg trygt og elsket, men prøv så skånsomt som mulig å holde på den god vanen at barnet sover i sin egen seng.

Gi beskjed om leggetid i god tid
Mange smårollinger kan like å utfordre leggeritualene i toårsalderen. Det kan være lurt å gi barnet beskjed i god tid om at nå er det snart leggetid, slik at det er forberedt på at det må avslutte leken.

Faste rutiner rundt leggingen er fortsatt gull verdt. Når barnet er vel i seng, kan det være koselig å ta en liten prat om det barnet har opplevd i løpet av dagen – og hva det har å glede seg til neste dag.

Skal barnet få sove i din seng?
Noen barn greier å klatre ut av sengen sin allerede når de er halvannet år gamle. Hvis barnet kommer til din seng i løpet av natten, må du tenke over hvordan du best kan håndtere det. Hvis du ikke synes at barnet skal sove hos deg, må du være bestemt. Har du først latt barnet få lov til å komme opp i sengen din én gang, blir det vanskeligere å si nei neste natt. Dette må du også snakke med partneren din om, slik at dere er enige om hvordan dere skal reagere overfor barnet.

Les også: Søvnmangel eller sykdom?

Les også: Når leggetiden blir en kamp

Les også: «Sov, for helvete»

Hentet fra Familieverdens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Eli Sørensen , overlege dr.med., spesialist i barne- og ungdomspsykiatri


Hva synes du om artikkelen?  
DEL
Forrige artikkelHøytlesing under spesielle forhold
Neste artikkel4-6 år: Gjør avtaler om kveldsritualet