Bakken barnehage i Skien ønsker å utjevne sosiale forskjeller, og vil fra høsten av innføre like t-skjorter til alle barna i barnehagen. – Vi vil at barna skal bli møtt for de de er, ikke de klærne sier at de er, sier styrer Lisbeth Kristiansen.

Sist oppdatert: 13. mars 2013

Kristiansen vil ikke kalle det uniform, men barnehageklær. Og skal gjelde både barn og voksne. De voksne er allerede i gang, og går med like gensere.

– Det påvirker oss allerede. Det er mindre fokus og prat rundt bekledning og det ytre, sier Kristiansen.

Sosiolog og førsteamanuensis ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo, Nina Rossholt, tok i november 2012 doktorgrad på barnehagebarn. Hun er skeptisk til om t-skjortene alene vil kunne ha den effekten barnehagen ønsker.

– Jeg tror sosiale forskjeller er mer knyttet til språk, vennskap og lekekompetanse – altså mer dyptgående strukturer, enn bare klærne, sier hun.

Les også: Fireåring holdes utenfor i lek

Kristiansen forteller at t-skjortene kun er ett element i barnehagens fokus på å utjevne de sosiale forskjellene.

På Island har 13 barnehager egne barnehageklær
Barnehagen er den eneste i landet som drives etter Hjalli-metoden (uttales Kjatlimetoden) med egne avdelinger for gutter og jenter. Metoden stammer fra Island, hvor 13 barnehager drives etter samme type pedagogikk.

– En del av denne metoden er at barna har like klær. På Island har de også egne bukser og gensere som barnehageklær, men vi starter forsiktig med t-skjorter og ser an hva som føles riktig, sier Kristiansen.

Hun legger ikke skjul på at hun gjerne ser at utvalget av barnehageklær utvides. I denne omgang er det snakk om to t-skjorter – en rød og en blå – til alle barna.

Les også: Kan barnet konsentrere seg?

Klærne påvirker hverdagen
Kristiansen mener også at det ikke er uten betydning hvilke klær barna har på seg i barnehagen.

– Det viktigste er at barna har klær som er gode å leke i, og som de kan føle seg frie i. Men det er jo sånn at en spidermangenser kan gjøre noe med hele dagen. Mange får en enorm fart på seg, sier hun.

Bortsett fra t-skjorten, som er frivillig om de vil bruke eller ikke, vil barna fortsatt bruke sine egne klær.

Målet med t-skjorten er å gi alle likt utgangspunkt.

– Vi ønsker å fjerne ytre rammer og forstyrrelser som kan påvirke andres oppfatning av hvem man er, sier Kristiansen.

Hun håper også at barna på denne måten kan slippe unna deler av maset rundt merkeklær.

– Når bruken av t-skjorten er valgfri, er risikoen stor for at effekten utvannes. Ofte vil bare halvparten da bruke plagget. Personalet må nok jobbe for at så mange som mulig bruker den for at det skal virke. Men det kan jo være verdt et forsøk, sier Rossholt.

Hun tror også at barnehagen kan oppleve større samhold barna imellom dersom de er kledd likt.

Les også: Lettere å finne jenteklær

Lurt å snakke om barnas klær
Rossholt mener det kan være lurt for mange barnehager å kalle inn til foreldremøte om barnas bekledning i barnehagen. For selv om klær er identitetsskapende, kan det også bli press om å kle seg i en spesiell type klær eller dyre merker.

– Det er også viktig at de voksne ikke bruker for mye tid og energi på å snakke om hva barna har på seg. Det er greit å si ”Så fin du var i dag da”, men så la bekledningen være, sier Rossholt.

Men hun har også stor tro på at barn godt kan leke seg med klær. Utkledningsklær er ofte populære, og et felles uttrykk gjennom barnehageklær trenger ikke å bety en ensfarget kjedelig t-skjorte. Rossholt ser gjerne for seg fargeglade alternativer og morsomme hatter.

– Klær er jo glede for barn. Det finnes mye gøy man kan gjøre ut av det. Jeg mener barnehager godt kan utfordre barnas klær og ha det som prosjekt, sier hun.

Foreldre delt i meningen om barnehageklær
Barnehagen har nylig hatt et foreldremøte om emnet, og alle foreldre fikk komme til orde.

– Meningene rundt dette er delte. Og fordeler og ulemper er det jo ved alle endringer. Det vil alltid komme reaksjoner, men vi ønsker å gå denne veien, sier Kristiansen.

Hva synes du om artikkelen?