Mye av fokuset rundt skolestart handler om hvorvidt barnet kan bokstavene og lese. Men det er ikke det viktigste. Vi gir deg en kjapp oversikt over punkter du bør ha tenkt gjennom før barnets første skoledag. Bruk våren og sommeren til å øve!

Språk
Å snakke godt norsk er en god start på skolehverdagen. Vanlige fraser for å hilse og ta farvel forventes at barnet kan. Barnet bør også kunne delta i en samtale om enkelt innhold. En viktig forutsetning for en god skolehverdag er at barnet også kan gi uttrykk for egne behov.

Les også: For flink før skolestart?

Kle av og på seg selv
Ved skoleårets begynnelse bør barnet klare å ta av og på seg yttertøy. Som oftest er det ikke snakk om eget gymtøy, dusjing eller annen form for mer omfattende av- og påkledning. Men å ta av og på seg sko, jakke, hansker/votter, skjerf og lue bør være trent på. Husk at barnet bør ha sko med borrelås eller annen enkel lukkemekanisme hvis det ikke kan knytte skoene selv.

Do-trening
Det viker kanskje banalt, men lærere i barneskolen sier at det faktisk ikke er alle barn som har lært å gå på do alene når de begynner på skolen. Det sier seg selv at læreren ikke kan gå fra hele klassen for å følge enkeltelever på toalettet, så denne ferdigheten bør trenes på i god tid før skolestart. Barnet skal også klare å komme seg til toalettet på egenhånd i tide. I mange barnehager har de gode rutiner på å øve, men som foreldre er vi kanskje for velvillige til å hjelpe at vi gjør oss selv og barnet en bjørnetjeneste. En viktig del av denne ferdigheten handler om grunnleggende forståelse for hygiene. Å tørke seg skikkelig etter et do-besøk, og så huske å vaske hendene grundig er en viktig milepæl.

Sitte stille
Flere barneskolelærere har litt flåsete sagt at det første halve året i skolen handler om å lære barn å sitte i ro. Men det er ikke nødvendigvis så langt fra sannheten. Aldri før har noen forventet at barnet skal sitte i ro over så lang tid som når det begynner på skolen. Klarer baret å sitte i ro i 20 minutter er det et veldig godt utgangspunkt ved skolestart.

Les også: Slik får du barnet ditt klart til skolestart

Vente på tur
Dette er en viktig ferdighet som krever trening. I skolehverdagen skal barnet gjerne stille i kø for å gå inn i klasserommet, rekke opp hånden og vente på tur til å svare eller snakke, vente på tur til å vaske hendene og så videre. Dette er vanskelig for mange, og det kan være lurt å bruke god tid på å øve.

Illustrasjonsfoto: iStock

Dele meg seg
At noe så enkelt som å dele kan oppleves så vanskelig for mange barn kan være vanskelig for voksne å forstå. Men husk at barnet lærer gjennom erfaring.

Konsentrere seg
Det å sitte stille og det å konsentrere seg er to sentrale, men også vanskelige biter som må falle på plass tidlig for at barnet skal finne seg til rette på skolen, trives og lære. Bruk god tid på aktiviteter barnet liker å gjøre. Da vil det også lære å konsentrere seg. Dette er viktig trening før skolestart!

Les også: Har barnet mitt konsentrasjonsvansker?

Fysiske ferdigheter
Hinke, hoppe, kaste og motta ball, holde blyanten riktig, bruke saks, betjene cd- og dvd-spiller og enkel bruk av pc lister flere skoler opp som ønsker til hva barnet skal kunne ved skolestart i sine brev til førsteklassingene.

Empati
Forståelse og respekt for andres følelser er viktig i sosial omgang med andre barn. Å kunne sette seg inn i andres tilværelse og ”gå i deres sko” er en kompleks ferdighet. Det gjør det også mye enklere for barnet å få venner.

Spise selv
For de aller fleste er ikke dette noe problem. Barna har øvd seg på dette både hjemme og i barnehage. Men sjekk likevel at barnet klarer å åpne matboks og drikkeflaske. Det er også en fordel at barnet kan bruke skje, gaffel og kniv.

Bokstaver og tall
Hvis barnet viser interesse for bokstaver, tall og lesing før skolestart er det ingenting i veien for å begynne læringen før. Ved skolestart kan noen barn lese, men de fleste skoler ønsker at barn i det minste kjenner til bokstaver, kan navnet på noen av dem og vet hva de brukes til. Det er en stor fordel om barnet kan skrive sitt eget navn. Det forventes at barnet kan telle minst til ti, og at det også skjønner hva tallene innebærer av mengde og antall.

Illustrasjonsfoto: iStock

Les også: – Ikke stress med tall og bokstaver

Former og farger
Barn som kan tegne enkle figurer som for eksempel firkant, trekant og sirkel har gode forutsetninger ved skolestart. Det er også bra om barnet kan tegne et menneske. Barnet bør kjenne de vanligste fargene og bruke riktig navn på dem. Å kunne sortere noe etter farge eller størrelse er også en god egenskap.

Historier
Barnet bør vite hvordan man leser i en bok, selv om det ikke mestrer ferdigheten selv ennå. Det er fint om barnet kan gjenfortelle en historie det har lyttet til, og gjerne også selv fortelle en kort historie. Barnets evne til å lytte til høytlesning er også viktig. Mye av læringen i skolen skjer ved å lytte.

Sanger, rim og regler
En felles referanse til norske barnesanger, rim og regler er godt å ha med seg ved skolestart. Ofte møter barn igjen sanger og vers det kjenner hjemmefra eller fra barnehagen. Det gir både en følelse av fellesskap, mestring og fellesskap.

Tidsbegrep
Forståelse av tid er komplekst og abstrakt og vanskelig for barn å forstå. Gjør det så enkelt du kan. Hva spiste vi til middag i går? Hvem skal vi besøke i helgen? Ved å snakke om ting i fortid og fremtid lærer barnet både tidsbegreper, forståelse av tid og ulik bøying av språket.

Les også: Dette forventes av deg med skolebarn

Planlegging
Fra å være styrt av andre mennesker eller egne impulser, skal barnet nå kunne klare å få oversikt over og planlegge en kort arbeidsøkt. Det høres kanskje vanskelig ut, men det kan konkret dreie seg om at barnet bestemmer seg for å fargelegge, finner en side i maleboken det ønsker å fargelegge, og utfører fargeleggingen. 

Forstå og følge instrukser
Skolehverdagen består av mange beskjeder og instrukser, særlig når en aktivitet skal avsluttes og en ny påbegynnes. Det samme gjelder når felles oppgaver presenteres eller barna får beskjeder i fellesskap. Hvis barnet forstår slike instruksjoner og beskjeder har det et godt grunnlag.

Delta i gruppeaktiviteter
Er barnet av typen som helst leker for seg selv, er det greit. Det er også lov å være sjenert. Men barnet må likevel kunne fungere og delta aktivt i en gruppe. Bruk tiden før skolestart til å ta med barnet på aktiviteter og arrangement der det er andre barn til stede, og oppfordre dem til å delta med deg trygt tilstede. Det øker selvtilliten.
Illustrasjonsfoto: iStock

Gjøre ferdig aktiviteter selv
Ønsker barnet at en voksen skal hjelpe til underveis eller ved avslutningen av et prosjekt, for eksempel når det bygger med klosser, bør du prøve å la barnet prøve selv først. La barnet søke deg for hjelp – ikke kom løpende når du ser en hindring.


Skille mellom individ og grupper
Har barnet et favorittinteresseområde bruk det som eksempel. ”Dette er en t-rex, er det en planteeter eller kjøtteter?” Da lærer barnet å gruppere og kategorisere uten å selv legge merke til det.

Pusle puslespill











Foto: iStockPhoto

Mange barn liker å pusle, og aktiviteten lærer barnet å tenke logisk, og å se biter i forhold til et stort bilde. Ikke tving barnet til å pusle, men gjør puslingen morsom. Kanskje finner dere et puslespill med et spesielt spennende motiv? La gjerne barnet velge motiv selv.


Les også: Pias første dag på SFO

Være aktiv
Barn er naturlig aktive, men norske barn lever mye mer stillesittende liv i dag enn de gjorde tidligere. Skolen er en arena som krever mye stillesitting. Derfor er det viktig at barnet få brukt kroppen sin i friminutter og på fritiden. Husk at det å være aktiv som familie gjør godt for både store og små, og dere er barnets viktigste forbilder.

Kjenne til forskjellen på sunn og usunn mat
Snakk med barnet om forskjellene ved sunn og usunn mat. Hvis de vet at de ikke kan spise godterier hver dag, vil du bli overrasket over hvor ofte de heller velger frukt og grønnsaker. Sunn mat hjelper dessuten konsentrasjonen.

Bruke fantasien
Fantasien er kilde til både glede, lek og læring. Du kan stimulere fantasien ved at dere forteller historier til hverandre, eller kanskje er det barnets tur til å bestemme og finne på reglene når dere leker sammen?

Tegne, male, leke med modell-leire
Gjennom håndarbeid lærer barnet å bruke hendene sine. Slik finmotorikk er viktig også når barnet skal lære å skrive.

Musikk
Å synge er bra for språkutviklingen og å spille instrumenter og bevege seg til musikken er bra for motorikken. Musikk kan også skape glede og virke motiverende. Sanger kan lære barnet viktige ting, for eksempel alfabetet.

Kilder: www.linksidene.no og Stange kommune


Hva synes du om artikkelen?