“I dag er den store dagen”, sa seks år gamle Pia da hun våknet i morges. Spent møtte hun og mange andre kommende førsteklassinger i dag opp på sin aller første SFO-dag.

Med forsiktige skritt kommer Pia Halle til SFO på Våland skole i Stavanger. I dag starter en helt ny tilværelse, hun er skolejente. Med seg har hun mamma Marita Skogen og storesøster Lone, som skal begynne i tredje klasse.

Sekken venter hjemme
Sekken Pia har med seg er ikke den nye skolesekken. Den skal hun gjemme til den aller første skoledagen. Også de nyeste skoleklærne får vente hjemme noen dager til. Mamma sier de likevel måtte ta klærne ut av skapet og kikke litt på dem før de gikk i dag, for seksåringen gleder seg sånn til alt som skal skje.

SFO-leder Steinar Knutsen tar imot Pia, mamma og storesøster.

–Velkommen til Våland SFO, sier leder Steinar Knutsen, og håndhilser på seksåringen. Det er spennende og nytt, men likevel litt kjent siden hun har vært med storesøster noen ganger. Assistent Aina Tangen følger Pia inn i gangen og tar henne med til hennes helt nye garderobeplass. Pia kjenner ikke noen andre som skal gå i 1a, men har en kompis som skal begynne i parallellklassen. Ansiktet stråler når hun finner ut at han allerede har kommet, og vennene får tid til en liten prat før fellessamlingen begynner.


Tid til å bli kjent

–Pia er veldig glad for å begynne på SFO, og var helt i hundre da vi sto opp i dag. Egentlig har vi ferie ennå, men hun hadde veldig lyst til å se hvordan det var, sier mamma Marita. Nå vil de bruke litt tid på å bli kjent, slik at Pia blir trygg før hverdagen setter inn for alvor.

Tretti seksåringer har funnet hver sin pult i klasserommet og svarer høyt og tydelig når navnene blir ropt opp. De føler seg store, men har likevel barnehagebarns iver. Da er det greit å bli minnet om at den første viktige regelen på skolen er å rekke opp hånden når de vil si noe. Den litt spente stemningen løses fort opp når både foreldre og barn danser og synger om Fader Abrahams sønner. Armer og bein vrikkes på, rompa skal bak og tunga ut.

–Det kan kanskje virke litt kaotisk, og slik blir det alltid i starten. I dag er det 30 barn her, men vi skal bli 70, sier SFO-leder Steinar Knutsen.

Hvordan er overgangen fra barnehage til SFO og skole for ditt barn? Hvor lang tid bruker du på SFO-tilvenningen? Svar i forumet.

Viktig grunnlag
Mange SFO-ansatte er på jobb for å gi alle barna en best mulig start på den nye tilværelsen.

–Dette er de viktigste dagene i både barnas og vår skolehverdag. Nå legges grunnlaget for de neste ti årene, og dårlige opplevelser kan sitte lenge i. Derfor er det viktig med mange voksne og trygghet. Vi gjør ikke så mange sprell de første dagene, men prøver å bli godt kjent. Jo flere dager barna får på tilvenningen, jo bedre går det, sier Knutsen.

Pias plass er klar i garderoben.

SFO-lederen sier at de få gangene det skjærer seg, er det gjerne fordi barnet har begynt på både skole og SFO samme dag. Han mener at barna bør ha minst to-tre dager på SFO før de begynner på skolen. Da får de mulighet til å bli kjent med hverandre, ansatte, skole og skolegård før de starter. Foreldrene er med, og det er bare kjekt. Men Knutsen råder likevel foreldrene til ikke å tvære ut besøket sitt for lenge. Mange barn synes det er lettere å komme inn i alt det nye når foreldrene har gått. Så kan de heller få en myk start med noen få timer til dagen, og øke til full dag etter hvert.

Mer selvstendige
Mamma Marita følger med på datteren fra sidelinjen. Pia synger, vasker hender og finner lunsj, og før en økt i gymsalen er det tid for fri lek i skolegården.

–SFO- og skolestart betyr at vi bryter opp alt det trygge. Barna får nye venner, og heldigvis går det fort når de er så små. Men skolestart betyr jo at ungene må være litt mer selvstendige, og det stiller flere krav til oss som foreldre om å huske å ta med ting. Likevel tror også det blir deilig å ha begge jentene på én plass, så slipper vi å ha to stopp om morgenen, sier Marita.

–Men selv om det er en stor overgang fra barnehage til skole, er SFO mer lik barnehagehverdagen for 1.klassingene enn for de som går i 2.-4.klasse. De har fast samlingsstund, mer registreringer og flere ansatte. Likevel vil barna oppleve at de står friere til å velge hva de selv har lyst til å gjøre, sier Steinar Knutsen.

Hva kan foreldre selv gjøre for å lette overgangen for barna?
–Det er viktig at foreldrene henter informasjon og setter seg inn i hva ungene går til. I starten har de også et ansvar for å snakke med barnet om hvordan dagen har vært, både på godt og vondt, og gi oss på SFO tilbakemeldinger. Denne dialogen er veldig viktig i starten, og faller ofte naturlig når vi møter foreldre i forbindelse med henting og bringing, sier Knutsen.

Lettere andre gang
Det knyttes sterke bånd på SFO de kommende dagene. SFO-lederen sier foreldre må være klar over at de SFO-ansatte tar over en liten del av ungene nå – en del de vil eie.

–For oss er det viktig at de ansatte er genuint interessert i barna, og da får barna en plass i hjertene våre, sier Knutsen.

Mamma Marita setter stor pris på dette, og vet at det stemmer. Storesøster har allerede vært på SFO i to år, og mamma ser at hun trives.

 Godt med sjokoladepålegg!

–Det er lettere å sende Pia av gårde enn det var med Lone. Det er jo sant at vi som foreldre gir noe fra oss. For selv om vi gjerne skulle vært med barna våre selv etter skoleslutt, er ikke verden alltid slik at det blir mulig. Da er det godt at ungene er med noen som bryr seg, sier Marita.

Pia smiler til mamma. Hun skal ha gym, selv om hun ikke vet helt hvordan det er ennå. Og så har hun fått sjokoladepålegg på brødskiven til lunsj – i alle fall denne første dagen. Det ser kjekt ut, og hun gleder seg til fortsettelsen. Om tre uker skal hun hente fram den nye sekken og de nye klærne – på ekte.


DEL
Forrige artikkelBadebilder av barna på nett?
Neste artikkelNår leggetiden blir en kamp