Synes du høsten kan være en tung og travel? Her er ekspertenes beste høsttips som kan gi deg og familien roen og samholdet dere ønsker dere.

Eva Tryti, psykolog og parterapeut:
Skru ned ambisjonenene

Skru ned ambisjonene, gjør klar for mer inneliv og samvær. Da er det lurt å: skru av skjermene mest mulig, og alltid ved måltider. Øk samvær og samtaler ved oftere brettspill, lage maten sammen, forlenge måltider ved hyggelige påfunn og «pratestunder».

Begrens barns organiserte aktiviteter, og voksne fester og par-turer. Heller vennemiddager med barn, gjerne med både en tur i forkant og aktiviteter inne. Egentid kan paret hjelpe hverandre med, men noen drar den for langt. (12 treningsøkter i uka til maraton, for eksempel. Det er en tid for alt!) Partid smettes best inn ved at vi iblant passer andres barn og de våre. Høsttid kan være super familietid, OG kosetid for paret.

Det kan bli mange koselige stunder og gode samtaler når dere skal lage middag.

Kari Løvdendahl Mogstad, fastlege og gründer:
La barna leke i søledammene


Høsten betyr gjerne surt og kaldt vær, og det kan være fristende og deilig å tulle seg inn i ullteppe, og holde seg innendørs. Men det er veldig godt å kjenne på den friske høstluften hvis man først kommer seg ut, og da er det ekstra godt å komme inn igjen.


Det som gjelder, er å kle på seg, ta på regntøy og ullklær, og la ungene stabbe i søledammer og bli våte. Så lenge man kler seg godt, og passer på å skifte til tørre klær når man kommer hjem igjen, skal man ikke være redd for å bli forkjølt og syk om man er ute i regn og surt vær. Det kjennes faktisk oppfriskende, og gjør godt både for kropp og sinn!

La barnet hoppe i søledammer!




Maria Mork, barnevernspedagog og relasjonscoach i Altermulig.net:
Gjør prioriteringer og vær tydelig på dine forventninger


1. VELG hva du bruker tiden din på: Lag en “visjon” for høsten; Tenk gjennom hvordan du ønsker å ha det og HVA du ønsker skal prege deg, parforholdet og eventuelt barna denne høsten. Skrive gjerne ned. La dette være retningsgivende i forhold til hva du sier ja til, hva du/dere velger av aktiviteter og engasjement denne høsten. Og ikke minst hva dere fokuserer på. Muligheten er så mange, det er opp til oss å velge hvordan vi vil bruke tida vår og hva vil vi ha fokus på. Og livet vårt blir preget av dette!


2. AVKLAR AVKLAR AVKLAR: Det aller viktigste rådet jeg kan gi deg – og helt elementært for et trygt og godt parforhold – handler om AVKLARING. Ikke anta at partneren din kan lese tankene dine, og forvent heller ikke at din partner kan lese dine tanker! Så avklar hva du trenger, og hva slags behov din partner har – VÆR NYSGJERRIGE på hverandre! “Hva trenger du? Jeg ønsker meg… Hva legger du i dette?” og så videre. Som par er vi oftest veldig forskjellige. Dette medfører at vi ofte legger ulik betydning i samme ord, og at vi gjerne har ulike behov. 


Et kjent triggerpunkt for mange er skuffelse og irritasjon fordi vi ikke møter hverandres behov. Dette kan på mange måter unngås om vi mer aktivt bruker avklaring.

Avklar like fullt dine egne og din partner forventninger i små og store situasjoner. Innøv dette til en vane ved å begynne med enkle små situasjoner. Når vi setter ord på forventninger er det lettere å møte behov, og gir også mulighet til å korrigere forventninger slik at man ikke blir skuffet. Forventningsavklaring reduserer også dårlig samvittighet fordi man da slipper å "leve opp til" mer enn forventet.


Vær åpen med partneren din om hvilke forventninger du har.

Kine Stensrud, produktsjef gruppetrening, SATS ELIXIA Norge: Sett realistiske mål og prioriter egen helse


Regelmessig trening gir overskudd: For å skape eller beholde en god trenings vane utover høsten, gjør trening som er lystbetont for deg. Finn en aktivitet du synes er gøy, gjerne sammen med andre. Sett deg et realistisk mål for hvor ofte du velger å trene som går opp med hverdagen du lever i.


Ønsker du tidseffektiv trening som gir høy effekt på kort tid, er det godt utvalg i slike gruppetimer på treningssentrene. Eksempler er Indoor Running, Crosstraining, TRX og også Personlig Trening i grupper.

Er utetrening det du søker, avtal med en venn eller kollega og sammen kan dere gå i motbakke eller løpe intervaller. Avslutt økten med noen styrkeøvelser med egen kroppsvekt.
Eller hva med å legge opp aktiviteter og trening sammen med barna? Ta turen til en park eller en strand, lag en sirkel med ulike stasjoner og øvelser som tilpasses alle som er med. Gjør trening til en positiv og sosial opplevelse for hele familien.


Prioritere egen helse: Det er ingen som gjør prioriteringer for deg, ta ansvar for egen helse via smarte valg i hverdagen. Sett av tid til å bygge overskudd slik at du har energi til jobb, familie og sosiale nettverk. Det vil gi både deg og de rundt deg mye glede. Slå deg gjerne sammen med en kollega eller venn og løp ute i det fri - intervall eller motbakke.
Reid Krohn-Pettersen, sjeføkonom i Norsk Familieøkonomi:
Få oversikt over økonomi, sjekk bank og forsikringer årlig


Oversikt. Det å ha oversikt og det å være litt smartere kan gi deg det lille pusterommet du behøver, hver eneste dag. Nå sier ikke vi at alle økonomiske aspekter forsvinner hver dag bare fordi man får oversikt, men vi mener at er man litt smartere i hverdagen så skaffer man seg litt ekstra pusterom og tid til barn og familie. Å skaffe seg oversikt er i utgangspunktet en investering i tid, investering i å gjøre ting enkelt.


Å ha et husholdningsbudsjett, digitalt, er supersmart. Enten man laster ned all kontotrafikk på eget xl-ark rett i fra nettbanken kombinert med et husholdningsbudsjett, eller man laster ned en app på telefonen og kobler den mot husholdningsbudsjettet, så kan vi nesten garantere at oversikten i seg selv skaper mye ro og visshet om den økonomiske situasjonen slik at man får en mer behagelig hverdag.

Sjekk bank og forsikring årlig: Vårt råd er at man hvert eneste år, når man er i «selvangivelsesmodus», så skal man sjekke banken sin opp mot de andre. Ved å sende en digital søknad (skal bare inneholde lønn, boligverdi, størrelse boliglån og nedbetalingstid – behøver ingen dokumentasjon før du signerer selve tilbudet) til mer enn tre banker så vil en fort finne sin markedsverdi. Det tar ca. 5 min å sende til hver enkelt bank på nettet. Det beste tilbudet du får fra bankene benytter du mot din egen bank – om banken ikke senker renten tilsvarende bytter du bank, enkelt. Da slipper du å tenke på den største utgiftsposten i husholdningen resten av året. Det samme gjelder forsikring. Pass på å scanne dine forsikringspapirer, slik at du har dem på pc´en din, og benytt disse papirene hvert år ved å sende dem til minst tre ulike forsikringsselskaper på nettet og be om tilbud.

Matbokser: «Å, bare noen kunne laget middagen for meg, så ville jeg hatt så mye mer tid til overs…» Vel, nå er matboksene her (Godt levert, Adams Matboks, Rett hjem osv). Fersk mat med oppskrifter, for en ok pris. Dersom en er smart og benytter seg av disse boksene, så vil en selvsagt frigjøre mye tid som ville gått til planlegging og innkjøp av matvarene, men neppe selve matlagingen – for den må du fortsatt gjøre selv. Vi i Norsk Familieøkonomi har testet prisene på ulike matbokser som man får tilsendt hjem og kan anbefale om en benytter seg av alle fem dagene. Vi mener for øvrig at dersom en regner på tre dagers leveranser, fordi en vil styre noe av matvalgene selv, så blir det lite å spare økonomisk.


Å ha digitalt husholdningsbudsjett er supersmart, mener sjeføkonom Reid Krohn-Pettersen i Norsk Familieøkonomi.


 


Hva synes du om artikkelen?