Førsteklassingen kommer hjem og sier hun vil ha mobiltelefon fordi ”alle andre har”. Skal du da gi etter? Her er fordelene og ulempene du bør vite om før du bestemmer deg for å gi små barn mobil.

90 prosent av alle barn har egen mobiltelefon innen de er ti år. Alderen på de som får sin første mobil har gått noe ned de siste årene, viser Medietilsynets rapport Barn og digitale medier 2010.

– Vi går ikke ut med en anbefalt aldersgrense, men undersøkelsen stadfester at de fleste foreldre mener det er greit å gi mobil til barn på åtte-ni år, sier Stian Lindbøl, leder for Medietilsynets Trygg bruk-senter.

Barnevakten anbefaler ti år
Noen som kommer med en anbefalt aldersgrense, er Barnevakten. Dette er en organisasjon som gir råd om barn og medier.

– Vi anbefaler generelt at barn bør være om lag ti år før de får egen mobil, så sant det ikke er spesielle grunner til å gi yngre barn mobil. Mobilen har blitt så kompleks, at vi mener det kreves en viss modenhet for å kunne bruke den, sier rådgiver Kjellaug Tonheim Tønnesen.

Når det er sagt, mener Tønnesen det nå finnes flere bra løsninger som gjør at foreldre kan begrense og tilpasse bruken slik at mobilen gir avgrenset funksjon for de yngste. Men hun synes ikke barn skal være nødt til å ha mobiltelefon, og foreldre skal ikke gi etter kun på grunn av masing.

– Det at ”alle andre har” vil vi som foreldre få høre hele livet – på mange områder. Her kan foreldremøter være en grei plass til å ta opp slike ting. Ungene påvirker hverandre, og det én har, smitter lett over.

Hver femte sjuåring har mobiltelefon. Det vil si at fire av fem fremdeles ikke har.  Men, selv om Barnevakten anbefaler ti år, ser Tønnesen flere argumenter som taler for at også yngre barn kan ha nytte av mobil.

Les også: Barn blir sjalu på mobilen

Positive sider

Sjekkliste

– Finn ut hva barnet trenger mobil til.

– Bestem deg for om mobilen skal ha kamera, video og internett.

– Se hvor stor stråling mobilen har.

– Velg riktig abonnement, for eksempel tilpasset barneabonnement eller kontantkort.

– Finn ut hvordan du kan kontrollere kostnadene.

– Registrer barnets alder hos mobiloperatøren.

– Lag en mobilavtale med barnet – med underskrift om nødvendig.

– Det kan handle om skole og foreldrenes arbeidssituasjon. Barna får lettere kontakt med mamma, pappa og søsken. Det kan være en kort beskjed, eller et spørsmål om de kan ta følge med andre hjem. Samtidig er det viktig at barna opplever forutsigbarhet i hverdagen slik at ikke ”ring meg etter skolen” erstatter klare avtaler med de minste, sier Tønnesen.

Også for barn som lever med delt omsorg, kan mobilen være et greit hjelpemiddel for kontakt med begge foreldrene. 

Negative sider
Men det er også ting som taler mot tidlig mobilbruk.

– Herom ”strides de lærde”, men mye eksponering for mobilstråling kan være uheldig for barn. Her mener flere at vi bør følge føre-var-prinsippet, og vi møter også foreldre som bevisst vil spare ungene for en slik eksponering så lenge som mulig. Hvis barn først har mobil, er det viktig å ha et bevisst forhold til bruken av den, sier Tønnesen.

– En egen mobil gir også mulighet til å mobbe, ta bilder og lage filmer. Det er viktig å snakke med barna om gode kjøreregler ved bruk av bilde- og videofunksjon, og hva de skal gjøre om noen sender stygge meldinger til dem. Unger fra seks til åtte år er kanskje fremdeles mest snille med hverandre, og for mange er det nok statusen det gir å eie en mobil som er viktigst.

Les også: iPad-en er gull verdt for barna!

Valg av mobil
Kjøp av mobil gir mange tilleggsfunksjoner utover selve telefonen. Her kan foreldre være nøye og dermed bli med og styre barnets bruk. Skal mobilen ha foto/video og mulighet for internett, og hvilken stråling avgir mobilen? Du kan også velge ulike abonnement eller kontantkort.

Både Barnevakten og Medietilsynet anbefaler også at foreldrene registrerer barnets navn og alder hos mobiloperatøren. Selv om foreldrene er juridiske eiere, har operatøren da plikt på seg til å tilpasse det kommersielle tilbudet til aldersgruppen.

Mamma tok grep

Foto: privat

Trebarnsmoren Silje Vallestad var i 2007 mor til en førsteklassing, og nesten i sjokk over å se at barn helt ned i seksårsalderen ville ha mobil.

– Vi klarte oss fint uten mobil da vi vokste opp, og mobilen er i utgangspunktet et voksenprodukt. Den gir trygghet og mulighet for enkel kommunikasjon, men den gir i praksis også tilgang til alt, mener hun.

Løsningen var å finne noe som kunne gi henne kontroll, og etter flere års arbeid ble Bipper lansert i september 2010. Dette er en mobilløsning som gir foreldre mulighet til å sette grenser for hvem barna ringer, når på døgnet de kan ringe, kostnadskontroll, trygghetsalarm og lokalisering.

Nå har de eldste på sju og ti og et halvt år mobil, mens minsten på fire må vente ei stund til.

– Mobilen er et fantastisk verktøy. Ungene kan for eksempel lettere ringe slektninger og holde kontakt, men som mor har jeg ansvar for å være til stede og vite hva som skjer også her. Og det positive er at vi snakker mer sammen enn før, sier hun.

Les også: Barnehagebarn utstyrt med GPS

Abonnement
Foreldre har altså ulike valgmuligheter. Flere av de store mobiloperatørene har egne veiledninger til foreldre på sine nettsider. En aktør tilbyr mobbefilter og muligheter til å reservere seg og sperre ulike tjenester, andre tilbyr Bipper, egen foreldreguide og egne abonnement tilpasset barn. Gjør deg kjent med mulighetene slik at du finner den løsningen som passer best for deg og din familie.

Les også: Skal barn få se nyhetene på tv?

Les også: Lær barn om penger

Les også: Knust rute! Hvem betaler?


Hva synes du om artikkelen?  
DEL
Forrige artikkelFra ferie til hverdag
Neste artikkelTi råd for en vellykket tur med barn