Med barnet som førsteprioritet er det fort gjort å glemme å bruke tid på seg selv. Men husk på – du betyr også noe. Her er gode tips til hvordan du kan ta vare på deg selv (uten at det tar mye tid).

Publisert: 3. november 2014

Amerikanske Emily Ballard skrev et blogginnlegg (som du kan lese utdrag fra under) om at hun har behov for å føle seg som en kvinne – ikke bare mamma. Innlegget har blitt mye likt og delt, og Ballard sier til Familieverden at responsen har vært overveldende positiv.
Emily Ballard. Foto: Matthew Cavanaugh– Folk har takket meg for at jeg er så ærlig. De setter pris på at jeg tar opp noen av disse felles opplevelsene rundt det å være mamma, som for eksempel mangel på regelmessige dusjer, med humor. Å bli mamma er en av de største overgangene kvinner vil oppleve. De fleste stuper uti det med hodet først. Men mange av oss, meg selv inkludert, kan miste oss selv i alt mammarollen krever. Å ta et skritt tilbake og huske på at barna våre ikke vil blomstre hvis ikke vi trives, er en kraftig vekker, sier Ballard.

Beskjeden Ballard ønsker å gi mødre er: vis oss hvem du virkelig er.
– Vi bruker mye tid på å framstille livene våre slik at det ser pent ut i sosiale medier, og vi tror ofte at vi er alene i vår kamp. Gjennom å skrive bloggen min har jeg funnet ut at jo mer ærlig jeg er, og jo mer jeg viser leserne mine hvem jeg virkelig er, med vorter og alt, jo flere svar med «Jeg også!» får jeg. Tingene som skremmer oss mister makten sin over oss når vi setter ord på dem. Å fortelle sannheten- og lytte til den – er revolusjonerende. Og det er kvinner som leder kampen for mer personlig åpenhet, sier hun.

Originalen til dette blogginnlegget, skrevet av Emily Ballard, finner du her.
Vi gjengir en forkortet versjon med tillatelse av blogger.

Jeg liker å kle meg. Nei, jeg trenger å kle meg. Trenden med joggebukse i permisjonen ser behagelig ut, og ja, svart er alltid in, men jeg klarer det ikke. Det ser bra ut på andre, men det er bare
ikke meg.

Jeg oppdaget dette for fire år siden da sønnen min var baby. Jeg tok pyntet meg, selv om jeg ikke skulle noe sted. Jeg vet at mange elsker å gå hjemme i pyjamasen etter fødselen. De synes det er deilig å slappe av, og mangler påskudd til å kle se. Men jeg trengte påskudd. Jeg trengte å kjenne at jeg var
en virkelig person, selv om jeg egentlig var en melkemaskin. Og for meg har alltid har alltid måten jeg kler meg på vært en ytre forlengelse av hvem jeg er, selv om stilen min har forandret seg. Så jeg kledde meg i et søtt skjørt og en artig t-skjorte med trykk, og så satt jeg og ammet til baken sovnet i lenestolen.
Men, uansett, søvnig eller ikke, så følte jeg meg ok fordi jeg var kledd.

Les også:
Til alle mødre: Ta en pause!

Ni trinn til mindre mammastress

På samme måte bestemte jeg meg nettopp for at det hverken var absurd eller egoistisk å vurdere å ta meg en dusj hver dag. De fleste gjør vel det, ikke sant? Jeg vet at ikke alle mødre er blant denne delen av befolkningen, men jeg fant ut at det var på tide å gjøre noe med det. I starten føltes den daglige dusjen som et fryktelig ork, med alt det vannet og tørkingen og undringen over hvorfor-er-barna-så –forbaska-stille. Men jammen meg føltes det deilig å innse at å være ren, betydde at jeg tok godt vare på meg selv. At jeg også betydde litt.

Og derfra? Ballen begynte å rulle. Herved gir jeg deg listen over ti ting som får meg til å føle meg som en kvinne, og ikke bare en mamma.

1. Barbering. Jeg snakket om dusjing i innledningen, men jenter, ikke glem barberingen! Hvis du er en som ikke pleier å barbere deg, er det ok, og du kan la være å lese resten. Men jeg fant ut at jeg kunne unne meg de ekstra fem minuttene i dusjen for å barbere meg på leggene og under armene. Det trenger ikke å være en fest eller et bryllup – du kan barbere deg bare fordi du liker glatte legger.

2. Vedlikehold av øyenbryn. Helt seriøst, ville jeg hatt ett gigantisk sammenhengende øyebryn dersom jeg hadde latt hårene gro vilt. Velstelte øyenbryn får meg til å føle meg vel – og at jeg tar vare på meg selv.

3. Skinny jeans med høyt liv. NÅ ER DET NOK MED LAVE LIV. Jeg oppdaget nettopp at du til og med kan kjøpe tettsittende bukser som ikke har lavt liv – og føle deg som en ny person. Alle buksene jeg eier, og som ikke i det miste berører hoftene mine, er nå i gi-bort-bunken. For jeg er lei av å føle meg som en deigete nybakt mamma fire år etter fødselen. Og fordi de få ekstra centimeterne med bukse skjuler SÅ UTROLIG MYE.

4. Sett av rom til deg selv. For noen år sidenbestemte jeg meg for at boden ved siden av badet vårt skulle bli mitt rom. Da jeg kom med denne erklæringen, var den gamle linoleumen dekket av smuss, sko, vinterutstyr og (trolig) rester av maling. Jeg bestemte meg for å kaste alt dette, vaske og få inn et skrivebord. Mannen min, en dyktig og kjærlig mann, insisterte på at han ville pusse opp rommet for meg. Bare tanken på å ha dette rommet gjør meg lykkelig. Og når jeg faktisk har anledning til å være der, skrive (som jeg gjør nå), lage ting eller bare flytte ting rundt FORDI JEG KAN, føler jeg meg som en skikkelig person. Jeg prøver å holde barna borte fra dette rommet, fordi der er MITT.

5. Farge på leppene. Leppene mine er den samme fargen som huden min. Det er merkelig, jeg vet det. Men hvis jeg ikke putter på litt farge, ser jeg død ut.

Les også:
Du vet du er småbarnsmamma når…

Slik får du mer ut av dagen

6. Smil til folk. Ofte føler jeg meg ekstremt usikker. «Hva om den personen ikke liker meg? Hvorfor smiler han ikke?» Jeg har vært nødt til å øve på å være en vennlig person. Jeg prøver å smile til alle jeg får øyekontakt med. Jeg liker når folk smiler og sier «hallo» til meg, så jeg innbiller meg at andre liker når jeg gjør det også.

7. Ei flott veske. Den trenger ikke å være dyr, men den MÅ fungere!  Å ha en veske som er passer mine behov, er så sunn fornuft. Og å ha en veske som ikke er en stelleveske, når du går litt videre, er som en liten bit av himmelen.

8. Vær rak i ryggen. Holdningen min suger. Når jeg ser meg selv på bilder, er de krumme skuldrene mine det første jeg ser. Jeg jobber med dette hele tiden. Men det føles som om jeg prøver å strutte med puppene når jeg trekker skuldrene bakover. Men uansett – en god holdning gir folk umiddelbart inntrykk av tilstedeværelse, klasse og tillit. Og jeg vil ha alle disse tingene.

9. Gå selvsikkert. Og ikke for menneskene som ser deg. Ingen av tingene på listen min er for andre – de er bare for oss selv. Når jeg trekker skuldrene mine litt tilbake og strutter litt når jeg går, føler jeg meg kjempeflott.  Jeg er til stede. Jeg føler jeg har kontroll på meg selv. Og jeg føler meg trygg.

10. Bryt reglene. Ser du hva jeg gjør her? Jeg sa listen skulle ha ti punkter, men det er 11. For jeg er en som bryter regler. Seriøst, du trenger ikke gjøre ting bare fordi alle andre gjør det. Kanskje er det fordi nettet oversvømmes av gode råd at vi til slutt må bestemme oss for hvilke regler vi vil følge og hvilke vi vil bryte?

11. Husk at du betyr noe. Å oppdra barna våre til å bli fantastiske, snille, kjærlige verdensborgere, er uten tvil en massiv og viktig oppgave – ofte fylt av glede. Men den er også så tidkrevende at du kan glemme ut deg selv. Men du er viktig. Ikke glem det, okay?

 

– Kjent problemstilling

– Det er mange som for eksempel lurer på hvordan de skal kle seg, både under og etter graviditet. Særlig førstegangsmammaer, sier Line Langmo. Hun er for tiden stylist for blant andre Tone Damli.

Som mamma til ei lita jente på 18 måneder, har Langmo førstehåndskunnskap om hvor travel hverdagen kan være. Det kan være lett å glemme seg selv, og en får andre prioriteringer.
– Du blir opptatt av barna, og at ting skal gå kjapt.  Det blir mindre tid til klær, og en tar ofte det første og beste. Det blir heller ikke alltid så mye tid til sminke og hår. Jeg vet selv hvor vanskelig det er å ta på sminke med et lite barn rundt beina.  Det blir fort slik at en kan springe ut på gata med mascara kun på det ene øyet, ler Langmo.

Hun slår fast – en gang for alle – at tights og joggebukse er koseplagg. Det er ikke plagg en går ut i, og trenger heller ikke å være fast bekledning innenfor husets fire vegger.
– Det går jo an å være litt feminin også – også for mannens del, sier hun.

Som alternativ til kosebuksen, foreslår hun et såkalt tubeskjørt.
– Det kan du ha rett over knærne, og det kan gjerne trekkes litt sammen der du føler du har problemområder. Det er like behagelig å gå i som en joggebukse, og passer kvinner i alle fasonger. Når jeg får på meg tubeskjørtet, er jeg hjemme. Du kan for eksempel bruke ullgenser eller skjorte til. Skal du ut, kan du bruke høye hæler til, sier Langmo.

Langmo sier det er lurt å finne noen enkle grep som fungerer i hverdagen.
– Da føler en seg med en gang litt finere, og det fører til både bedre utstråling og selvfølelse. Som småbarnsforeldre får en ofte litt lite søvn, og det er mye stress. Men det krever jo bedre planlegging. For alle. Tone Damli Aaberge er mye i media, og det er derfor viktig for henne å ta vare på det ytre. Men også hun gjør ting som forenkler hverdagen, sier Langmo.

STYLISTENS RÅD:
Sørg for at du har en god basisgarderobe
Denne kan gjerne bestå av tette strømpebukser, tubeskjørt, en enkel jeans som sitter godt, skjorte, sort skinnjakke, svart blazer.
– Dette er veldig sort, men da passer alt til alt. Så kan du heller leke deg med tilbehør, eller for eksempel velge en fargerik genser. Feilen mange gjør, er at de kjøper plagg når de er i et bestemt humør, eller kaster seg på en mote. Da blir det fort slik at ingen ting passer sammen, sier Langmo.

Kle deg etter kroppen din – og ikke velg for store klær
En feil Langmo mener går igjen blant småbarnsmødre, er at de forsøker å skjule kroppen sin – og kler seg i mye større klær enn nødvendig.
– Hvis du har lagt på deg noen kilo, hjelper det ikke å gå i telt. Det som da skjer, er at du ser enda større ut. Tenk gjennom hva du mener er dine problemområder, og forsøk heller å skjule de. Ha på deg ettersittende klær og vis fram det du er stolt av. Har du for eksempel slanke bein, kan du ha på ei smal bukse. Og det trenger ikke bli så veldig dyrt. Du kan finne fine plagg både på Cubus, Lindex og Bik Bok, sier Langmo.

Men hun minner om at det også er kvinner som synes de blir for tynne etter svangerskap og amming. Også de prøver å komme tilbake til slik de var før.

Finn riktig undertøy
– Det er absolutt verdt å sette av tid til å finne riktig bh. Ikke gå i en bh som er for liten. Mange går i den samme de brukte før, og opplever gjerne både at den sitter dårlig og klemmer der den ikke skal. Få hjelp til å finne en som sitter pent og riktig. Finn også truser og strømpebukser som sitter godt. Og har du på deg en kjole, kan bruk av hold-in utgjøre en ekstremt stor forskjell, sier hun.

Les også:
Slik finner du din perfekte bh

Kroppshår er helt naturlig

Stell hud, negler og hår
– Gi deg et friminutt til å unne deg litt hudpleie.
– Sørg for at håret har en fin farge, og ikke la det gå så lang tid at du får lang ettervekst.
– Napp øyenbryn, og barber leggene. Du føler deg straks mer feminin.
– Har du små barn, har du ikke alltid tid til å vente på at neglelakken skal tørke. Med mye håndvask flasser neglelakken også ofte fort av. Prøv shellac. Det tar deg 15-20 minutter i en neglebar, og varer en måneds tid.

Velg klær som er lette å vaske
– Med små barn i hus, sier det seg selv at det ikke lenger er så greit med silkeplagg, klær som må renses eller håndvaskes. Det er heller ikke tiden for å gå med hvit skinnjakke. Velg klær som lett kan kastes i vaskemaskinen.

Velg farger mot ansiktet
– Bruk farger mot ansiktet. Dersom du har svart mot ansiktet, ser du fort trøttere ut.

Ønsk deg bli ny-dag til jul eller bursdag
– Eller la noen komme hjem til deg og se gjennom garderoben du allerede har. Det trenger ikke koste skjorta.

Støtt hverandre
Line Langmo tror også kvinner kunne vært flinkere til å støtte hverandre.
– Vi kunne godt muntre hverandre mer opp. Hos noen raser kiloene av etter at de har født og startet ammingen, hos andre krever det større innsats for å komme tilbake igjen. Det er veldig individuelt. Vi har jo sett hvordan diskusjonene har gått etter at Fotballfrue viste seg fram i undertøyet og med flat mage like etter fødselen. Vi må heller tenke at noen er heldige som får det til, sier Langmo.

 

Hva synes du om artikkelen?