Sunniva (2 år) samler på håndklær som dukkedyner, Tobias (5 år) har en imponerende steinsamling og eldstemann i familien (12 år) samler på capser. 9 av 10 barn samler på noe. Hva samler barnet ditt på? Og hvorfor samler vi?

– Ungene mine begynte å samle da de var ganske små.  Storebroren på 12 elsker rap og samler på tøffe capser. Sunniva (2) samler på håndklær som hun bruker som dyne til dukkene sine. Hun begynte å samle før hun ble to, smiler mamma Kathrine.

Lek med toåringen!

Moren mener at samleiveren og ikke minst tema for samlingen har kommet fra barna selv og ikke fra henne.

Lek med førskolebarnet

– Jeg tror de har kommet på det selv, som en del av det å utvikle seg og bli selvstendige individer. Jeg tror det er sunt for barn å samle- så lenge det ikke tar helt overhånd. Det ligger nok naturlig i oss mennesker å samle, og jeg synes det er kjekt å se barna utvikle egne personligheter gjennom samlingene sine. De forbinder samlingen med følelser, forteller hun.

Viktige og mindre viktige steiner
Tobias på fem har yndlinger i steinsamlingen. Han leker gjerne med dem, og noen runde, glatte steiner som han fant på en ferietur til Kypros blir brukt til å stryke ham på ryggen om kvelden. Det er blitt en del av nattaritualet.

– Det hadde blitt stor sorg om en av dem skulle forsvinne. Og så har vi andre steiner som kan byttes ut – de er ikke så viktige. De blir lagt i en stor glassvase, og når den er full, tømmer vi den. Så fyller han den på nytt. Så noen av samlertingene er viktigere enn andre. Samtidig er alle tingene like viktig for at samlingen skal være komplett, forteller Kathrine.

Forskjell på gutter og jenter?
Guttene samler på stein og caps, jenta samler på dyner til dukkene – dette høres ganske kjønnsdelt ut, Bjørn Rogan, professor i kunsthistorie og samleekspert?

– All samling forutsetter en eller annen form for systematikk. Det er alltid en eller annen logikk som binder samlingen sammen. Men det viser seg at menn og kvinner ofte systematiserer på ulike måter. Menn har en klar tendens til systematisere i serier og rekker, på en måte som de oppfatter som mer «vitenskapelig» og som forutsetter en bestemt type kunnskap. Modellen for slik samling er botanikerens måte å systematisere alle verdens planter på, altså den måten vi gjerne kaller taksonomisk. Kvinner er ofte mer opptatt av det estetiske i samlingen. De vil samle ting som hører sammen ut fra motiv, for eksempel på postkort, eller ut fra stil, for eksempel møbler, eller ut fra familietilhørighet. Denne samlemåten forutsetter også kunnskap, men av en annen type.

Hvor vanlig er det at barn samler på ting?


- Nesten alle barn samler. Enkelte undersøkelser tyder på at ni av ti barn samler på ett eller annet. Det varer frem til puberteten, da andre interesser erstatter samleiveren.









Poenget med å samle, er den stadige jakten på nye ting til samlingen.



Leketøy barnet aldri går lei



Kunsthistorikeren forteller at gutter og jenter gjerne samler på ulike ting, men at fellesnevneren for alle barn – og voksne som samler – er gleden over å se samlingen vokse.

- Det er nok slik at jenter og gutter ofte samler på litt ulike typer ting – jenter på glansbilder og gutter på fotballkort, for å ta et stereotypt eksempel. Men det er ikke lett å se så tydelige kjønnsforskjeller i måten å samle på hos barn som hos voksne. Kanskje har det å gjøre med at samling i mer seriøs forstand krever så mye kunnskap at denne forskjellen ikke slår ut på barnestadiet. Men det barn og voksne har felles, er at samling også er lek. Det å jakte på tingene og gleden over å finne er kanskje den viktigste fellesnevneren for barn og voksne.

Samler du?
For her er ikke spørsmålet om vi samler, men hva vi samler på. Mange av oss samler uten å se på det som samling: Bilder fra ferier, venner på Facebook – alle som har en datamaskin, en mobiltelefon eller en mp3-spiller samler på dokumenter, telefonnumre eller musikk. Atter andre er mer bevisste i samlingen sin og legger ned mye tid i å finne de riktige vinglassene eller antikke stolene.

Det verste som kan skje
- Det verste som kan skje en samler, er at samlingen blir komplett. Da møter samleren et metningspunkt. Han er ikke lenger en samler, bare en eier. Særlig samlere av for eksempel mynter og frimerker kan lett miste interessen når det ikke er flere hull igjen å fylle.


Lek med barnet ditt 15 minutter hver dag


Barnets forståelse av livet


Er ditt barn smartere enn andre?


Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkel10 tips for et godt forhold til besteforeldrene
Neste artikkelNår kan jeg begynne å bruke barnevakt?
DEL