Når Claire og Malin begynner på skolen, kan de ha på seg hvilke sko som helst. De er nemlig sertifiserte skoknyttere.

Sist oppdatert: 20. mai 2011

Ivrige barnefingre lager løkker og knytter sammen skosnorene på en øvesko med de flotteste knuter. Det går lekent og lett, så fort at fotografen nesten ikke henger med. Førskolejentene Claire og Malin har allerede behersket teknikken i ett år, siden de hev seg på mens forrige kull med førskolebarn øvde seg til skolestart.

– De som viser interesse får prøve seg, men målet er at alle som begynner på skolen skal kunne knytte sine egne sko, sier Kjersti Berg Olsen, pedagogisk leder i Rødknappen barnehage.

At ferdighetene sitter i fingrene til Claire og Malin, har de tydelig og håndfast bevis på. Begge jentene har hvert sitt knyttesertifikat, og anledningen ble behørig markert i samlingsstunden med opplesning av navn og applaus.

– Jeg ble veldig glad da, minnes Malin.

Les mer: Mestringsfølelse avgjørende for å lære

 Etter trening med øveskoen, fikk de sertikfikatene.


Ferdigheter på vei vekk

Styrer Anne T. Ersland innførte ordningen med sertifikater for tre år siden. Fire ferdigheter blir belønnet med laminerte bevis, som henges opp på garderobeplassen: regntøysertifikat, påkledning av dress, påkledning av genser og knytting av sko.

– Det forventes at ungene kan knytte skoene sine når de begynner på skolen, men vi merket at slike ferdigheter var i ferd med å bli dårligere. Et sertifikat er veldig konkret, og er en kjempemotivasjon. Alle klarer det, og de muntrer hverandre opp, sier Ersland.

– Flott tiltak
– Dette er et strålende tiltak, sier Elisabeth Vågen Bø, spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi.

Hun sier at knytting av sko er en ferdighet du kan forvente at barnet ditt mestrer rundt skolestart. Det handler mye om erfaring og å gjøre det mange nok ganger.

– Innlæring av nye ferdigheter tar tid, og er ikke noe vi kan hoppe bukk over. Småbarnsforeldre har det ofte veldig travelt. Det kan oppleves veldig krevende å prioritere tid og fokus til å trene på alt det et barn har forutsetninger for å lære. Ettersom det finnes så mange gode alternativ til sko med lisser, oppleves det gjerne ikke som så viktig å kunne knytte sko, sier Bø.

Les mer: Slik finner du gode sko til barnet ditt

For det finnes nok av fikse og stilige løsninger som gjør at vi kan slippe unna knytting. Borrelås, magiske snorer og strammefunksjoner går igjen – også til de voksne. Da vil gjerne motivasjonen til å prioritere innlæring av det å knytte skolisser synke.

Mestringsfølelse

Knyttingen sitter i fingrene hos de to venninnene Malin (t.v.) og Claire.

– Å beherske ulike ferdigheter, deriblant knytting, gir mestringsfølelse. Dette bidrar igjen til bedre selvtillit. Det kjennes godt å vite at en klarer seg selv i daglige situasjoner, som for eksempel av- og påkledning. Det handler om å stille krav, og jeg mener det er bra at vi stiller krav til barna. Forutsetningen er selvfølgelig at barnet har ressurser til å møte de kravene vi stiller, sier Bø.

Hun mener det er en utfordrende balansegang å stille krav som gjør at barnet må strekke seg litt, men samtidig har forutsetninger for å lykkes. Vi foreldre tenker gjerne at vi skal være snille ved å hjelpe dem og gjøre ting for dem, men det er ikke snilt i lengden at barn ikke lærer ferdigheter som gjør dem selvstendige. Det kan føre til lært hjelpeløshet. Barn som ikke opplever at de klarer seg selv uten mye hjelp kan lett bli deprimerte.

Les mer: Er ditt barn smartere enn andre?

– Det er viktig at vi tror på barnet og heier på dem slik at de får mot til å trene på nye ferdigheter. Ungene kan gjerne streve litt, det er bare positivt å lære

Illustrasjon: IStockphoto

barna at de må jobbe litt for å få en gevinst, sier hun.

Intensivt arbeid

Skal du først sette inn støtet, må du ha tid. Noen er flinke med hendene, og mestrer teknikken nokså fort. Andre må pushes litt, og må kanskje trene hver dag en periode. Det kan være lurt å inngå en avtale med barnet og lage en plan for at en skal trene på å knytte sko noen uker fremover.

– Daglig trening er bra, fordi det gjør at barna raskere kan se framgang. Og framgang er motiverende, sier fysioterapeuten.

Men det må ikke bli terping for enhver pris. Dersom barnet strever mye, og det går ut over andre ting, må du tenke annerledes.

– Bruk sunn fornuft og se helheten – barna skal ikke lære å knytte for enhver pris. Dersom ungen din blir siste mann ut i hvert friminutt fordi han må bruke verdifulle minutter på å knytte skoene, bør du heller tillate borrelås på skolen. Så kan dere øve på å bli raskere hjemme, sier hun.

Er det forskjell på gutter og jenter?
– Generelt er ofte gutter litt mer klumsete når det gjelder finmotorikk. Årsaken til dette er ikke nødvendigvis at de har dårligere forutsetninger i utgangspunktet. Men de får gjerne mindre trening fordi de oftere prioriterer andre aktiviteter.  Jenter er gjerne litt mer dillete, og har kanskje mer roen til å holde på med finmotoriske aktiviteter over tid. Aktiviteter som krever finmotoriske ferdigheter er ofte innenfor jentenes interessefelt, sier hun.

Les mer: Kan barnet konsentrere seg

Nyttig til flere ting
Claire og Malin har oppdaget at knytting kan være greit i flere sammenhenger. Det finnes snorer på bukser, og skal de pynte håret, er det greit å kunne lage fine sløyfer. Når de blir litt større, kan de også pakke inn gaver med fine bånd på.

– Og så er det kjekt når jeg lager hestehaler og fletter på lekehesten min, smiler Claire.

Nyttige tips
Kjøp gjerne et par knyttesko som barnet liker godt. Er barnet interessert i fotball, kan fotballsko med snøring være motivasjon nok til å lære å knytte skoene selv.

– I begynnelsen kan det være greit å trene på den konkrete ferdigheten, nemlig å knytte egne sko som barnet har foran seg. Men en kan godt begynne med å sette skoen foran seg på et bord. Fordelen med det er at barnet kommer nærmere skoen, og slipper å sitte i en vanskelig stilling i tillegg til å fokusere på å lære å knytte.

– Etter hvert som barnet behersker ferdigheten, kan barnet avansere med å knytte andres sko, knytte snorer rundt ting og lage sløyfer, knytte bånd rundt gaver osv. Jo flere forskjellige situasjoner barnet klarer å knytte sløyfer i, desto bedre. Det viser at barnet har lært ferdigheten skikkelig og kan overføre til tilsvarende situasjoner.

– Det finnes to måter å knytte sko på. Én med to sløyfer som knyttes inn i hverandre, og én der du lager en løkke osv. Begge fungerer godt, så hva du velger blir litt smak og behag. To sløyfer som knyttes sammen kan være litt mindre krevende.

– I starten kan det ta relativt lang tid å knytte skoene. Det er derfor viktig å legge til rette for at barnet begynner å kle på seg i god tid før dere skal av gårde, slik at det rekker å knytte skoene selv.

 Les mer: Viktige ferdigheter

Les mer: Fritid

Les mer: Forbuker

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelSyn og språk i fokus på fireårskontrollen
Neste artikkelSlik lærer du barnet ditt å sykle
DEL