Har du tenkt å begynne å trene, men synes mange timer på treningssentrene virker for kompliserte og vanskelige? Kjapt, enkelt og effektivt er nøkkelord for høstens treningstrend.

Publisert: 20. august 2012

– Den største trenden i treningsbransjen denne høsten er å gå litt mer back to basic. Den enkle ordinære treningen, hvor vi bruker ting som tjukkas, ringer og tau. Treningen foregår i grupper, og er noe alle kan være med på. I tillegg kommer trening utendørs i grupper, alt fra sykling og jogging til løp og styrke. Det er bra, effektiv og sosial trening, sier kjedeleder Eirin Stuhaug Bolle i Spenst.

– Men mange trender kommer og går. Hvorfor?
– Vi mennesker er enkle, og trenger noe å bli inspirert av. Noen konsepter holder lenger, som for eksempel zumba. Det er enkelt og noe alle kan være med på. Andre konsepter er gjerne mer krevende, og da hender det ofte at det bare blir et blaff, sier Bolle.

Les mer: Begynn treningen FØR du blir gravid

– Du tror ikke det blir kjedelig for folk hvis dere nå går back to basic?
– Nei, jeg tror heller effekten kan bli motsatt. Dette er trening som passer for alle, og der fokus er på resultatet. Treningsbransjen kan ha mange moter og trender, men det er ikke sikkert all trening gir like godt resultat. Back to basic kan gi motivasjon fordi treningen er enkel og bærer samtidig frukter, sier Bolle.

Men samtidig kan de som liker dans fremdeles glede seg over at timene Zumba og Sh’bam ser ut til å holde seg også i år. Spenst henter i tillegg opp trenden fra Europa med bollywood, som er en time med indisk dans og musikk. Treningssenteret Elixia vil fortsatt ha et bredt tilbud med flere typer pilates og yoga på timeplanen, samt flere avarter av disse timene.

Les mer: Fysisk aktivitet etter fødselen

Hvor mye bør du trene?
Det går ikke an å gi et generelt råd til alle, for det er veldig avhengig av hva du gjør ellers i hverdagen. Har du en stillesittende kontorjobb, trenger du mer trening enn en sykepleier som går mye og har mange løft hver dag.
– Er du aktiv ellers, kan to harde økter i uken være bra. Men jeg vil nok si at tre ganger i uken er enda bedre om du vil se raskere resultater av treningen. Én til to timer i uken er mer vedlikeholdstrening, men alt er selvsagt bedre enn ingen ting, sier ansvarlig for gruppetrening Randi Christensen i SATS Norge.

Trening for å klare hverdagen
Også ved SATS bekrefter de trenden om å gå back to basic.
– Vi legger vekt på øvelser hvor det viktigste er funksjonalitet. Øvelsene tar utgangspunkt i det kroppen trenger i det daglige, som det å være tøyelig, ha god bevegelighet og spenst. Det handler mer om å bruke hele kroppen i stedet for å ta hver enkelt del av kroppen alene. Målet er at vi skal orke mer i hverdagen, sier ansvarlig for gruppetrening Randi Christensen i SATS Norge.

Et eksempel på treningstime SATS skal starte med, er DeadBall.
– Dette er trening med en slags medisinball som fram til nå stort sett har blitt brukt av personlige trenere. Ballen er tre kilo, og hvis du slipper den på gulvet, blir den liggende død og spretter ikke tilbake. I timen jobber man i par, og skal kaste ballen til hverandre på ulike måter. Du får jobbet med eksplosivitet og hurtighet, og treningen gir deg effekter som ville vært vanskelig å få til med andre øvelser, blant annet fokus på kjernemuskulaturen. DeadBall er samtidig både lekent og morsomt, sier Christensen. 

Også produktsjef for gruppetrening Jannike Pedersen i Elixia sier at den største treningstrenden er enkel og effektiv trening, også for småbarnsforeldre. Funksjonell trening som i løpet av en halv time til en time gir det du trenger av styrke, kondisjon og bevegelighet.
– Mange gruppetimer går den veien nå, ved at du får mye på én time. RAW er vår nyhet denne høsten, en kampsportinspirert time med slag og spark, forteller Pedersen.

Les mer: Yoga for gravide

Nybakte mødre
SATS har begynt å tenke effekt og raske resultater også for nybakte mødre.
– Nyheten vår er StrongMama. Her tar vi utgangspunkt i at mange som har født faktisk er i god form, og at de ønsker tøffere treningsøkter enn det som har vært tilbudt tidligere. Vi beholder timene vi har hatt før, men de som ønsker hardere timer, skal få muligheten til det. Barna ligger i midten, mens mødrene arbeider seg fra stasjon til stasjon med øvelser som gir raske resultater etter fødselen. På begge typer timer blir det også fokus på kniping og oppstramming av bekkenet, sier Christensen.

Også for småbarnsforeldre som opplever den mye omtalte tidsklemma, tror hun noen av nyhetene vil falle i smak.
– Vi starter opp nye gruppetreninger som varer 30-40 minutt, og som i løpet av denne tiden skal gi deg fullt treningsutbytte på styrke eller spenst. Det er quick-fix-timer som du kan ta på vei hjem fra jobb, og du må ikke holde på med ekstra øvelser etter treningen for å få effekt, sier Christensen.

Les mer: Slik får du tid til å trene

Trener for helsens del
Jannike Pedersen forteller at flere og flere trener ut fra et helseperspektiv.
– Folk er opptatt av å unngå skader og styrke nakke og rygg. Det primære ønsket er at treningen skal styrke helsen, ikke først og fremst å bli slank eller ta seg godt ut. Men det er selvsagt et pluss at du tar deg bra ut i tillegg, sier Pedersen.

Mindfulness
Mange opplever ofte at hverdagen er full av stress og ting som må gjøres. Kanskje er også treningen ett av mange punkter på ukeplanen. Treningskjeden Spenst inngår nå et samarbeid med iMax:Focus og Olympiatoppen, hvor de ønsker å fokusere på mindfulness.

– Dette handler om å få mer avspenning inn i treningen. Finne tid til ro og forstå hva som skjer i kroppen når vi stresser, og hvordan vi kan klare å være mer til stede i livet vårt her og nå. Rett og slett mental trening. Det blir brukt både av toppledere, idrettsutøvere og mosjonister, og vi ønsker å få dette inn i flere av timene våre, sier Eirin Stuhaug Bolle.

Les mer: Trening

Les mer: Fritid

Les mer: Forbruker



Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelKveldskos med god samvittighet
Neste artikkelHøysesong for vepsestikk
DEL