Melk inngår i mange retter vi lager hjemme og i flere ferdigprodukter vi finner i butikken. Les ingredienslisten godt ved butikkhyllen og finn gode alternativer som kan erstatte melken når du lager mat til melkeallergikere.

Sist oppdatert: 18. January 2011

Barn som dier kan ikke bli allergiske overfor morsmelk. Men hvis moren selv har kumelk i sitt kosthold, kan kumelkproteiner i enkelte tilfeller overføres til barnet via morsmelken og eventuelt gi plager hos barnet. De vanlige morsmelkerstatningene og grøtpulverne inneholder også kumelk som kan forårsake allergi. Men vanligvis merkes problemene først når barnet begynner å drikke kumelk.

Les også: Jeg har vondt i magen!

Vær oppmerksom på disse ingrediensene
Melk inngår i mange ferdigretter og industrimatprodukter. Det er derfor viktig at du alltid leser ingredienslisten når du handler mat. Her er et utvalg av ord som brukes i ingredienslisten, og som forteller at melkeprotein er en del av produktet: Crème fraîche, fløte, is, kasein, kaseinat, kesam, kvark, laktalbumin, myse, mysepulver, ost, ostepulver, rømme, smør, yoghurt og yoghurtpulver. Betegnelsene krutonger, sjokolade, margarin, kjeks og strøkavring kan også skjule melk. Kakaosmør har ikke noe med vanlig smør å gjøre og kan trygt brukes.

Laktoseintoleranse
Noen barn utvikler laktoseintoleranse, men oftest ikke før i skolealder. Laktose (melkesukker) skal brytes ned til enkle sukkerarter i tarmen. Dersom enzymet laktase produseres i for liten grad, går melkesukkeret ufordøyd ned til tykktarmen der bakteriene fordøyer melkesukkeret. Resultatet er diaré, oppblåst mage og mageknip. Laktose finnes i varierende grad i meieriprodukter, men kan fint tåles i små mengder. Derfor ser kosten til en laktoseintolerant helt annerledes ut enn kosten til en melkeallergiker.

Les også: Barn med diaré

Her finnes melkesukkeret
Det gjelder å kutte ut de store mengdene melkesukker som du finner i brunost, prim, iskrem, søtmelk og matvarer med mye søtmelk, slik som pannekaker og vafler. De fleste takler surmelk og yoghurt fint i små mengder, her må den enkelte prøve seg frem selv. Gulost er laktosefri og flott å bruke som kalsiumkilde. Laktoseredusert lettmelk er også et godt alternativ.

Matlaging uten melk
Melkeerstatning fra apotek kan brukes i de fleste retter. Avhengig av hvilken rett som skal tilberedes kan du benytte eplemost, vann, ris-, soya-, kokos- eller havremelk. Det finnes melkefri margarin og erstatningsprodukter basert på soya, solsikke og andre plantebaserte råvarer for mange av de vanligste meieriproduktene.

Bak kaker uten melk ved å bruke plante- margarin gjerne uten salt eller olje i stedet for smør. Vann kan også erstatte melk i noen tilfeller, blant annet i scones. Det finnes også god kokesjokolade og mange typer kakao uten melk. Soyamelk er også en god erstatning.

Les også: Barn med matvareallergi og intoleranse

Næringsstoffer
Melk er en viktig kilde til B-vitaminer, kalsium, proteiner og energi som igjen betyr mye for barnas vekst og utvikling. Det er ofte nødvendig å benytte et kalsiumtilskudd når barnet ikke drikker melk. Andre fettog proteinkilder må også tilsettes kosten til små barn når melken fjernes. Snakk med helsestasjonen for å sikre at barnet får et optimalt kosthold selv uten melk.

Les også: – Vi fikk jenta vår tilbake

Les også: Legemoren skjønte ikke at datteren var syk

Les også: Kan det være allergi?

Hentet fra Familieverdens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog

Hva synes du om artikkelen?