Når barna blir litt eldre, lar vi dem gjerne være litt ekstra lenge oppe på kvelden i helgene. Men er det av hensyn til barna, eller foreldrene, spør helsesøster Elin Asbjørnsen. Resultatet kan bli underskudd på søvn og et dårlig utgangspunkt for ny uke i barnehagen eller på skolen.

Mange foreldre vil gjerne at barna skal sove litt lenger i helgene, slik at hele familien kan få en rolig start på dagen. Kanskje maser barnet selv om å få være oppe lenger, og da er det lett å gi etter for fristelsen til kanskje å få sove litt lenger selv. Men de fleste barn våkner til samme tid likevel. Og har de fått for lite søvn, kan det gå utover humøret resten av dagen.

– Det vil nok variere noe hvorvidt det lønner seg å la barnet ha en annen døgnrytme i helgene enn det har i ukedagene. Det er ikke sikkert at barna har det så mye morsommere om de får lov til å være våken lengre på kvelden, sier helsesøster Elin Asbjørnsen.

Les også: Leggetid for førskolebarn

Vi har alle kjent på følelsen av å være i underskudd på søvn. Mange sammenligner det med en følelse av jetlag.

– Våkner barnet til samme tid som vanlig selv om det la seg seint kvelden før, kan barnet komme i underskudd på søvn og starter en ny uke med et dårlig utgangspunkt, sier helsesøster Elin.

Har du derimot et barn som klarer å sove litt lenger i helgene, og dermed får den søvnen det trenger, kan det godt få være oppe.

– Som foreldre vil dere kjenne barna deres så godt, at dere vet hva som er best for dem, sier hun.

Les også: Gjør avtaler om kveldsritualet

Allerede fra småbarnsalder mener helsesøster Elin at man kan se antydning til om barnet er A- eller B-menneske.

– Ofte er B-menneskene enklere å ha oppe litt ekstra lenge på kvelden, mens A-menneskene kan slite med å holde seg våken, eller bli overtrøtt om de får være lenger oppe, sier hun.

Problemet for mange er at hverdagen for de fleste er basert på rytmen til A-mennesker. Vi skal tidlig opp for å rekke barnehage og jobb.

– I barnehagen er hverdagen ganske fastlagt – med frokost, samlingsstund, utetid, leketid og hviletid for de minste. Det kan være travelt for barn å henge med i svingene om man ikke er skikkelig uthvilt, sier helsesøster Elin.

Les også: Sover femåringen din (godt) nok?

Forsinket melatoninproduksjon
Melatonin er kroppens søvnhormon. Hos barn som har vært oppe to timer lenger enn vanlig en lørdagskveld, vil melatoninproduksjonen fortsatt være forsinket mandag kveld. Om årsaken til seinere leggetid er kosestund med foreldrene eller en feiring, er det dermed en stor fordel for barnet om denne heller kan flyttes til barnets vanlige våkentid.

Les også: Gi barnet god søvn – i egen seng!

Så mye søvn trenger barnet ditt (i snitt, det er store individuelle forskjeller):

1-3 år: 12-15 timer søvn i døgnet, hvorav 9-12 timer er nattesøvn

4-6 år: 10-12 timer i døgnet, alt er nattesøvn

– Det er uheldig for barn å få for lite søvn. På lik linje med oss voksne, vil hverdagene for barnet også bli tyngre og barnet vil føle mindre tilfredshet og ha mindre energi. Lek og læring blir også mindre lystbetont ved mangel på søvn. Dessuten blir barnet mer såbart, gråter lettere, blir lettere irritabelt og i dårligere humør, forteller Elin.

Les også: Råd til trøtte foreldre

Gjennom jobben sin som helsesøster har hun også snakket mye med barnehagepersonell.

– Jeg har mang en gang hørt barnehagepersonell si at de på mandagene kan oppleve slitne barn.  Dette  merkes også på konfliktnivået blant barna, forteller hun.

Noen barn er vanskeligere å legge enn andre
Atmosfæren i familien har mye å si for hvorvidt barnet kan finne ro og trygghet for å sove.  Trygge gode rammer og forutsigbarhet i hverdagen  har avgjørende betydning for et barns søvnmønster, mener Elin. Hun forteller at enkelte barn helt fra fødselen av, er vanskelige å få til å sove. Og kan bruke timer på å sovne.

Les også: «Sov, for helvete»

– Dette kan i noen tilfeller være forbundet med melatoninnivået hos barna. Dersom alle andre gode råd om legging har vært fulgt og den lille fortsatt ikke får til å sove, er dette et aspekt som bør tas i betraktning. Kanskje kan dere diskutere det med fastlegen, oppfordrer helsesøster Elin.

Kilde: Leggetid – Om søvn og gode søvnvaner, utgitt av Sandviks

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelThe great wall of vagina
Neste artikkel– Foreldre uten grenser kan skade barna
DEL