Om barnet ikke har vært det før, blir det nå interessert i å leke sammen med andre barn, og ikke bare ved siden av dem. I denne tiden kan barnet ha vanskelig for å skille fantasi og virkelighet og dikter kanskje opp en usynelig venn.

I denne perioden utvikler barn evnen til å løse enkle, konkrete problemer – hvis det gjelder noe som interesserer dem. Treåringer kan ha et rikt indre liv, så det er av og til vanskelig for dem å skille fantasi og virkelighet. Det er også ganske vanlig å være mørkredd i denne alderen.

Repetisjonsleker
Treåringer perfeksjonerer de motoriske ferdighetene sine gjennom repetisjonspreget lek. Det kan være å legge det samme puslespillet om og om igjen, eller gå opp stigen og skli ned sklia mange ganger. Dette er viktig for barnets forståelse for konsekvens og forandring.

Andre yndlingsaktiviteter kan være å dikte historier med fantasifigurer, å bygge og konstruere, og å skitne seg til i søla eller med klissete maling. Tegningene begynner å ligne mennesker, og bruken av materialer blir mer avansert. Treåringer har også stor glede av fysisk aktivitet, som å løpe etter hverandre rundt på lekeplassen eller sprette en ball.

Forteller og synger
Barnets ordforråd eksploderer, og i perioder vil du høre nye ord hver dag. Nå kan barnet fortelle personlige historier og dele erfaringer.Treåringen bruker enkle setninger, men kan snuble i sine egne ord, så det er viktig å lytte tålmodig. I gjennomsnitt kan et barn på tre og et halvt år mer enn 1200 ord.

Det er svært vanlig med hva-, hvem-, hvor- og hvorfor-spørsmål, og barnet har ubegrenset tillit til at du kan svare på alle spørsmål. Barnet bruker også mye tid på å observere og imitere – så vær oppmerksom på ditt eget språk og din egen oppførsel. I denne alderen elsker barnet å synge, høre rim og regler og leke fingerleker.

Sykkel med støttehjul
Noen treåringer er klare til å skifte ut trehjulssykkelen med en tohjulssykkel med støttehjul. Mange foreldre liker å venne barna til å bruke sykkelhjelm nå slik at de skal ha vanen inne når de begynner å sykle for alvor. Vær oppmerksom på at hjelmen kan skape farlige situasjoner når barnet ikke er på sykkelen, men for eksempel i et klatrestativ.

Lek og samspill

Dyreimitasjoner
Vis barnet hvordan det kan hoppe som en frosk, galopper som en hest og åle seg som en slange. “Spill” et dyr etter tur mens den andre gjetter hvilket det er.

A for Ape
Velg en bokstav og be barnet nevne ti ting som begynner på bokstaven. Gå gjennom alfabetet. Hvis dere ikke finner ti ord, kan dere finne på tøyseord.

Gode leker for alderen:

• Legoklosser og andre byggesett
• Store plastperler
• Erteposer
• CD-spiller
• Enkle brettspill
• Formingsmateriell – papp, lim, saks
• Fargebøker og andre aktivitetsbøker
• Trolldeig

Kims lek

Legg fem eller seks gjenstander, for eksempel en lekebil, en lue, en bok, en liten ball og en eske rosiner på bordet eller gulvet og be barnet si navnet på dem høyt. Legg et håndkle over gjenstandene og gjenta navnene. Ta bort én gjenstand uten at barnet ser hva det er, og fjern deretter håndkleet. Spør barnet hva som mangler.

Tøysesang
Syng velkjente sanger med forskjellige stemmer. Dere kan hviskesynge, ropesynge, synge med lys og mørk stemme, kvekke som en and, summe som en bie og pipe som en mus. Syng veldig fort og veldig sakte. Syng for barnet med din tåpeligste stemme og få barnet til å gjøre det samme.

Vårdag
Ta bilder av situasjoner og aktiviteter på en typisk dag i treåringens liv: pusse tenner, spise frokost, ta på sko, leke med venner osv. Klistre hvert bilde på et stykke papp og fest borrelås på baksiden. Heng en plakat på veggen og fest borrelås på den også. Så kan du hjelpe barnet å rekonstruere dagens aktiviteter i riktig rekkefølge på plakaten. Pass på at du også har kopier av bildene slik at du kan sette dem i fotoalbumet.

Regn , regn, gå din vei!
Lag temaesker med morsomme aktiviteter til regnværsdager.
• Klistremerkeeske med forskjellige klistremerker i.
• Trylleeske som inneholder en tryllestav, hatt og enkle trylletriks
• Utkledningseske med hatter, sko, smykker og klær.
• Kreativitetseske: Her kan du samle utstyr for kreativ utfoldelse: farget papir, fargeblyanter og plastelina, og så videre.

Gjett slutten
Les mesteparten av en spennende billedbok for barnet ditt, og like før historien er slutt, spør du barnet hva det tror vil komme til å skje. Oppmuntre barnet til å tenke på flere mulige alternativer før dere leser resten av boken. Snakk om forskjellen på avslutningen i boken og barnets egne versjoner. (La det være en historie med en hyggelig slutt slik at barnet ikke blir skuffet eller frustrert.)

Hentet fra Familieverdens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Henning Rye

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelSamspill og lek med toåringen
Neste artikkelLek med førskolebarnet
DEL