Toåringens uavhengighet og vilje er sterk, og ordene “min” og “mitt” brukes ofte. Din hjelp er ikke alltid like velkommen, for toåringen vil “gjøre selv”. Slik får du til et bedre samspill med barnet i denne perioden.

Med mer kontroll over kroppen sin kan toåringen lære å kle av og på seg selv og vaske hendene. Barnet er fascinert av ting som passer sammen, gleder seg over musikk og begynner nå også å få interesse for fantasileker. Nå er barnet i stand til å tenke ut ting før det gjør dem, og det liker aktiviteter som oppmuntrer til å ta beslutninger, for eksempel: Hva skal dukken ha på seg?

Raserianfall

Toåringen vil også ha kontroll. Prøv å stanse en toåring, for eksempel for å spise eller gå til sengs, og det kan hende resultatet blir et raserianfall. En annen årsak til raserianfall kan være at det blir frustrerte av å ikke kunne uttrykke seg slik det vil. Hvis et raserianfall blir resultatet, er det best å anerkjenne toåringens følelser (for eksempel: “Du er sint fordi du ikke kan finne bamsen”) og la barnet roe seg i fred – men hold et øye med det.

Forsker Karin Killén sier at for barn som får god trøst når de er lei seg, og som møter innlevelse når de er frustrerte og sinte, er det ikke så problematisk å sette grenser for. Barnet opplever seg både sett og forstått. Men vi har lettere for å avlede enn å trøste.

Nei!-fasen:

Hvis barnet ditt alltid sier “nei” når du foreslår noe, kan du:

Lage en lek av det: “Klarer du å komme inn før jeg har talt til ti?”

Gi valgmuligheter: “Vil du ha på den blå buksa eller det røde skjørtet?” Gi ikke mer enn to alternativer. Slike løsninger gir toåringen følelsen av å ha kontroll over situasjonen.

Tydelige regler

Barn trenger å oppleve at de ikke alltid kan få viljen sin. De skal lære å tilpasse seg sosiale situasjoner og gradvis få øvelse i selvkontroll. Barn vil også ha lettere for å akseptere og forholde seg til en situasjon hvor “regelen” eller forløpet er klart og tydelig, enn til en situasjon hvor de tror de kan påvirke utfallet hvis de bare insisterer nok. Men av og til kommer man opp i situasjoner der barnet ikke er kjent med utfallet, eller der det ikke er tydelig nok hva som skal skje.

Avledning

Hvis du er i en situasjon hvor du ikke kan ta sjansen på et raserianfall hos barnet – det kan være i bestemors bursdagsselskap eller når barnet er til undersøkelse på helsestasjonen – er det godt å vite at toåringen er nysgjerrig og entusiastisk i forhold til det meste. Det er derfor ofte ikke så vanskelig å avlede
barnet fra en uønsket aktivitet ved å introdusere noe annet.

Eksempler på avledningsmanøvrer

• Give me five! Si “give me five” mens du holder opp hånden slik at barnet kan slå sin egen hånd mot din. Vis forskjellige måter å gjøre det på: med én hånd hver, med begge hender, høyt oppe (high five), lavt nede (low five) og andre mer avanserte varianter.
• Ufarlig alternativ: Hvis barnet liker å banke, kan du skaffe en hammer i gummi eller en xylofon (før raseriutbruddet!). Hvis barnet liker å kaste ting, kan det få en myk ball. Ved å gi barnet et ufarlig alternativ beskytter du de mer utsatte gjenstandene i huset ditt.
• Byttelek. Fyll en skuff, et skap eller en lav hylle med noen av barnets leker og bøker. Hvis barnet har fått tak i noe det ikke bør leke med, kan du si: “Skal vi bytte? Jeg er sikker på at det er noe fint i skuffen.”
• Det var en gang . . . Avled barnets oppmerksomhet ved å finne på en liten historie om barnet. “Det var en gang en nysgjerrig liten pike som het (barnets navn) . . .
• Spørsmål kan fungere godt som avledning. Du kan for eksempel si: “Hvor er det blitt av bamsen din?” eller “Skal vi gå og se hvor pusen er?”

Effektive beskjeder

Det kan være vanskelige for barn å oppfatte beskjeder formulert som spørsmål. Hvis du forventer at barnet skal adlyde, men formulerer beskjeden som et spørsmål, gir du et forvirrende budskap. Eksempler på effektive beskjeder kan være: “Vær snill og rydd bort lekene”, “Snakk med innestemme”, “Nei, du kan ikke leke på pc-en” og “Mal på papiret”.

Faste rutiner

Repetisjon er et hovedtema for toåringer, enten det gjelder å høre den samme historien hver kveld, ta samme vei til postkassen eller spise den samme maten hver dag. Barnets oppmerksomhetsspenn er lenger enn før. Nå når barnet er blitt sterkere og mer fleksibelt i bevegelsene, vil det heller løpe, hoppe og leke med ball enn å leke rolig.

Noen toåringer viser interesse for sortering og klassifisering, og for symboler, tall og bokstaver. Nå er barnets språk mer forståelig, og det kan svare på enkle spørsmål. Mellom annet og tredje leveår vil barnets vokabular nå 300 ord.

Lek og samspill

Hva er det?

Legg noen kjente og ukjente ting i en pose eller eske. Be barnet kjenne på noe i posen (uten å se) og si hva det er. Når barnet har gjettet, får det se hva det har kjent på.

“Jeg ser noe rødt”

Finn en gjenstand med en bestemt farge og be barnet gjette hva det er ved å si: “Jeg ser noe (farge).” Når barnet har funnet det, kan dere bytte roller og gjenta leken.

Balansegang

Barn trekkes naturlig mot murkanter og annet som det går an å balansere på. Hold barnet i hånden mens det går på kanten og prøver å holde balansen. Hvis dere begge er trygge på at det går bra, kan du slippe taket.

Kunstverk

Fyll fargerik, giftfri maling i små beger og vis hvordan pensler, svamper og andre maleredskaper kan brukes. Hvis barnet vil, kan du tegne sirkler, trekanter og firkanter eller omrisset av hånden din, slik at barnet kan fargelegge dem – men ikke forvent at en toåring skal holde seg innenfor streken. For at det skal bli minst mulig søl, kan du teipe et stort papir fast på en voksduk. Du kan også bruke en stor papirrull.

Lekesortering

Hjelp barnet ditt å sortere lekene sine i slutten av hver uke. Bruk fargerike bildeetiketter og praktiske lekekasser med hjul, helst ikke for store, slik at dere kan sortere gjenstandene i flere kategorier. Dette gjør lekestundene enklere for barnet – og du får bedre oversikt.

Fantasilek

Nå begynner mange smårollinger å leke med actionfigurer og andre menneskefigurer som de kan plassere i forskjellige situasjoner. Dukke-hus, lekebondegårder, biler og andre miljøer for disse lekefigurene er morsomme leker for denne aldersgruppen.

Hånddukker

Å se at en leke får liv, er magi for en smårolling. Kjøp hånddukker, eller lag dine egne. Tegn et ansikt på en sokk, vante eller papirpose. Lim på garn til hår og klipp ut papir til ører, horn eller en lue. Du kan bruke en eller to dukker og spille et eventyr eller en historie fra virkeligheten.

Slik stimulerer du “liksomlek”

Lag butikk: Fyll en kurv med tomme småesker og annen emballasje, lekematvarer eller utklipte bilder av mat. Finn frem handleveske og lekepenger. Et gammelt tastatur eller en stor kalkulator blir et flott kassaapparat.

Utkledning: Samle gamle smykker, sko, klær og annet slik at barnet kan sette sammen morsomme antrekk til seg selv og deg.

Lekehus: Lag et telt ved å slenge et teppe eller laken over et bord. Store esker kan også bli fine hus. Eller lag en festning av puter.

Gjemmeleken: Barn i denne alderen elsker å gjemme seg, gjerne bak en sofa, inni gardinet eller bak en dør. De kan til og med legge seg ned på gulvet med hendene foran øynene og rope: “Hvor er – ?” (navnet sitt). Hvis du da roper “Hokus pokus filiokus!” før du finner barnet, synes de det er frydefullt.

Gode leker for alderen

• Leker med tall, symboler og bokstaver
• Byggeleker
• Hånddukker
• Actionfigurer og andre lekefigurer
• Dukkehus
• Bøker med eventyr og enkle historier
• Kritt som kan brukes på asfalt eller tavle
• Husker og klatrestativ
• Trehjulssykkel
• Leker for sand og vann
• Såpeboblesett
• Lekebiler, lastebiler og tog
• Bondegård med figurer
• Lekedyr

Hentet fra Familieverdens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Henning Rye

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelLeketøy barn aldri går lei
Neste artikkelLek med treåringen
DEL