Hils pent! Sitt fint ved bordet! Vi ønsker oss alle veloppdragne barn med god folkeskikk. Her får du oversikten over tingene du bør lære barnet ditt om folkeskikk, og hvilke ting du fint kan droppe.

Publisert: 4. mars 2011

– Gode manerer er så viktige fordi de regulerer den sosiale omgangen med andre. Og barn må lære å takle å være sammen med andre. Bordskikk er et naturlig sted å starte opplæringen fordi dette er et rituale som vi gjennomfører flere ganger om dagen, sier psykolog Egil Launes, som har skrevet boken Foreldrehjelpen etter tv-programmet med samme navn hvor han og kollega Knut Halfdan Svendsen hjalp norske barnefamilier som hadde problemer med oppdragelsen.

Psykologen er klar på hvem som er ansvarlig for å lære barna å oppføre seg.

– Det er foreldrene som har hovedansvaret her, helt klart, slår hans fast.

Viktige sosiale ferdigheter:
Å lære barna våre gode manerer er å lære dem å samarbeide med andre mennesker.

For å bruke et litt umoderne ord: Hvor lydige skal barna våre være?
– Å lære å samarbeide står på topp ti-listen. Å samarbeide er å gjøre som den voksne sier innen et minutt. Et mål på godt samarbeid er at barn følger voksnes beskjeder minst 3 av 4 ganger. Mindre lydighet enn dette skaper mas. Mer lydighet kan tyde på mindre selvstendighet. Vær heller raus med ros når barnet samarbeider enn å kjefte og mase når de ikke gjør det, råder psykologen.

Er du redd for at du kanskje kan bli for streng med barnet ditt når det gjelder manerer, folkeskikk og krav til lydighet?
– Det behøver du nok ikke å være! Det er svært sjelden jeg opplever at foreldre er for strenge. De er nok heller for ettergivende, sier Launes.

Eksempelets makt:
Vis barnet ditt hva gode manerer er i stedet for å snakke om det!

Som en guide til moderne foreldre som trenger hjelp til å skille mellom hva som er god folkeskikk og hva som er ubrukelige og gammeldagse krav til manerer, har psykologen laget en liste over de ti viktigste tingene som barnet ditt bør kunne.

1. Hilse på andre
Allerede fra 3-årsalder kan barna lære å hilse på kjente eller fremmed. Det er greit å si hei, men man må gjerne hilse med å ta i hånden. Lær barna å si hva de heter. Etter hvert kan de også klare å se den de snakker med i øynene.

2. Takke
I en tid av overflod og velstand er det viktig å kunne takke for maten eller for gaver man får. Motsatsen er barn som grabber begjærlig gaven og spør etter flere. Takknemlighet forebygger grådighet og trener opp evnen til empati.

3. Vente på tur
– Barn kan ha godt av både å vente og kjede seg litt. Alt trenger ikke å skje her og nå. Er nabojenta på besøk, kan hun få leke med en leke uten at barnet ditt krever sin rett til leken. Når det er mat eller gode saker på bordet, kan barn også vente til det er deres tur til å forsyne seg. Og sitte til alle er forsynt, sier psykologen.

4. Samarbeide
Teamarbeidere klarer seg godt. Broa mellom å være selvstendig og å være sosial er samarbeid.

5. Snakke til andre med respekt
Ha nulltoleranse for ord som ”dumming”, ”teiting”, nedsettende kjønnsord eller banneord som bryter med familiens kultur. Lærer barna ord som det ikke forstår i gata eller barnehagen, bør foreldre ta seg jobben med å justere inn språket dit de vil ha det. Vær en språkvasker, og husk at du også er en rollemodell.

6. Yte for fellesskapet: Plikter
Barnet kan ha faste oppgaver hjemme fra de er 3 år. De kan lære å rydde etter seg og senere ta ansvar for rommet eller andre oppgaver.

7. Dele med andre
Ved å dele med andre lærer barnet å ta hensyn til og sette seg inn i hvordan andre har det. ”Skal ha, skal ha” er en naturlig overlevelsesstrategi for små barn, men trenger ikke å følge dem gjennom hele livet. Barn som etter hvert lærer seg å dele oppmerksomhet, leker og godteri blir likt av andre og klarer seg godt sosialt.

8. Holde avtaler
Komme hjem til avtalt tid, sitte fint ved bordet, gjøre leksene selv om voksne ikke er kommet hjem fra arbeid, eller overholde tider på dataspill. Barn som holder avtaler kan vi stole mer på og gi mer ansvar.

9. – Unnskyld!
Det er en god egenskap å lære seg å innrømme at man har gjort noe galt. Barn klarer fra 5 års alderen å skille rett fra galt og overskue konsekvenser. De kan ta ansvar når de har brutt en regel eller gjort noe galt. Har de stjålet penger, kan de ta støyten og lære av det. Barn trenger å bryte noen regler for å lære hvor grensene går. I stedet for å dyrke fram skyldfølelse og skam hos barna, kan du lære dem å gjøre opp for seg og ta ansvar. Man bør imidlertid ikke kreve at barna sier unnskyld.

10. Sette egne grenser
 Mindre barn kan lære å unngå slåsskamper eller mobbing. Større barn kan si nei til press, som stjeling, rusmidler eller ulike former for ubehagelige situasjoner. Lær dem å si nei, og vis dem konkret hvordan de kan snu seg bort eller gå bort. Forberedte barn takler bedre vanskelige situasjoner som oppstår.

Dette kan du droppe
Hvis du insisterer på at datteren din skal neie og si ”De” til grandtante Maja, legger du nok listen litt for høyt. Bukking, neiing og å være ”dis” har definitivt gått ut på dato.

Som forelder kan du også droppe å holde forelesningen ”innføringskurs i pene manerer” for barnet ditt. Det som virker, er å skape gode opplevelser, for eksempel rundt bordet, sammen med barnet, forteller psykologen.

– Det du sier om emnet går inn ett øre og ut det andre. Det er bedre å vise barnet at man ikke snyter seg i gardinene eller slenger seg fra lysekronen enn å snakke om det til stadighet. Hvis du oppfører deg høflig og vennlig overfor andre foran barnet ditt, vil det lære folkeskikk av å se på deg.

Bruk måltidet til å lære manerer:

Måltidene og bordskikk er et naturlig sted å starte.

Gjør ting likt hver gang: Begynn med håndvask og borddekking. Alle blir sittende ved bordet enten til alle er ferdige eller det blir gitt tillatelse til å gå fra bordet.

Foreldrene bestemmer når måltider starter og når det slutter.

Bruk skjønn og ikke la måltidene vare for lenge. Det er veldig kjedelig for barn å sitte ved bordet og vente.

Se an barnets alder og utvikling. 1- og 2-åringen må få søle litt mens de lærer seg å spise selv. Innfør kopp og bestikk så tidlig som mulig og hold fokuset på at maten skal inn i munnen og ikke på gulvet.

Du kan stille krav til treåringen om å spise pent og sitte pent ved bordet.

Unngå mas og tvang rundt matbordet, legg vekt på å skape hyggelig stemning.

Spis rundt bordet, ikke i sofaen. I det vi endrer rammene for måltidet, endrer vi også forventningene til oppførsel. Det kan bli forvirrende for barna.

Husk å rose barnet av og til når det spiser pent med bestikket sitt.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelVerdens beste bursdagsfest!
Neste artikkelTrenger små barn privatliv?
DEL