Plikter i hjemmet kan være en god måte å gi barna ansvarsfølelse på. Men bør unger heller få lov til å leke etter en dag i barnehagen eller på skolen?

Publisert: 3. mars 2011

– Dersom unger skal ha plikter, bør foreldrene ha et bevisst forhold til hva de vil ha ut av det, sier familieterapeut Kristi J. Solheim ved Prat Samtale- og veiledningssenter.

Ved å la barna delta i den daglige dont, har foreldrene en unik mulighet til å legge et godt grunnlag for framtiden. Barna kan også føle at de er nyttige og har en verdi i familien.

Les mer: Hvem skal gjøre hva hjemme?

Vær ekte
– Jeg mener foreldre må tenke gjennom hvordan de vil ha det hjemme hos seg, og at de er ekte i det de gjør. Innrøm gjerne at husarbeid ikke er det kjekkeste du holder på med, men at det må til. Det kan gå fort eller det kan ta lang tid, sier Solheim.

Barn liker å gjøre det samme som de voksne. Jobber pappa med verktøy, vil den vesle poden gjerne også ha en liten hammer og spiker. Å låne støvsugeren kan være stas for minsten når helgevasken pågår.

Les mer: Mestringsfølelse – avgjørende for å lære

Se dagsformen an
– Allerede fra ungene er to-tre år, kan de hjelpe til med tallerken og koppen sin. De første årene kan de gjerne få tilbud om å røre i gryta og kutte grønnsaker til salaten, og det kan bli et positivt samvær med foreldrene.

Kristi J. Solheim

Kristi J. Solheim
Foto: privat

Men familieterapeuten mener det også er lurt å se dagsformen an. Hun har selv jobbet både i barnehage og skole, og husker hvor trøtt hun ble etter en dag med mange inntrykk og mye lyd.

– Da kan det beste være å la barnet få lov til å hvile ved å leke med lego eller bilen før middag. Tenk deg selv hvor bra en pause med avisen i godstolen kan være noen ganger, sier hun.

Andre ganger trenger barnet å være sammen med foreldrene som de har savnet i løpet av dagen . Da kan det beste være å  for eksempel ta dem med i middags-lagingen slik at de får den kontakten de har behov for, eller  ta ti minutter på fanget.

Etter hvert som ungene blir større, kan de gjøre mer varierte oppgaver. Motorikken hos en åtteåring kan være veldig bra, og så spørs det litt hvordan mor eller far selv takler at støvtørking ikke blir så nøye som de selv ville gjort.

Les mer: Barnets utvikling

Andre begreper
Lag gjerne en avtale med barnet, men du kan ikke forvente at de følger den fullt ut.

– Barns evne til  hukommelse og forståelse av tidsbegrep er ikke utviklet slik som hos voksne. Å forvente at ungen husker at hver fredag er ryddedag, kan være for stort krav. De kan gjerne skrive både løfter og avtaler, men før barnet er 10-12 år forstår det kanskje ikke fullt ut at dette gjelder neste dag, neste uke og et halvt år framover. Det kan derfor være lurt å legge inn påminnere. Er fredag ryddedag, går det an å vise dette konkret på kalenderen.

Dersom ungen ikke vil rydde, går det an å bruke en stor klokke – med visere. Da kan du vise fysisk hvor lang tid selve ryddingen tar, og hvor mye tid som har gått med til krangling.

Les mer: "I går skal jeg besøke tante"

Men du kan ikke forvente at oppgaver alltid blir gjort med glede og iver. Går mor og traller når hun rydder, vil kanskje ungen også synes det er kjekt. Men som regel skjer ikke det. Da må en tåle at barn og voksne blir uenige. Ifølge familieterapeuten er 15-20 konflikter per dag helt vanlig i en velfungerende familie.

– Hvis det er viktig for deg at oppgavene skal gjennomføres, må det gjøres helt klart for barnet. Du må si at dette er noe du  vil ungen skal gjøre - ikke barnehagen, skolen eller pappa. Ei meningen din, og stå på det. Vi må tåle barnets frustrasjon. Det er greit at det er pyton, men det må gjøres, mener Solheim.

Les mer: Barn må få lov til å kjede seg

Ukepenger?
Skal plikter også gi bonus til barnet i form av ukelønn? Tilnærmingen kan skje på to måter. Enten blir oppgavene et bidrag til fellesskapet hvor barna får penger etter behov, eller så tenker foreldrene samfunnsøkonomisk og gir betaling ut fra innsats. Gis penger etter behov, kan du slippe mas om hva de får for hver ting de gjør.

Forbrukerøkonom i DnB NOR, Sidsel Sodefjed Jørgensen, synes det er greit at ungene har noen plikter. Men hun ser gjerne at de venner til  plikter før de får penger, slik at de lærer at alle bidrar til fellesskapet. Etter hvert mener hun de kan få betaling for oppgaver slik at de  lærer å forstå sammenhengen mellom innsats=>penger=handlefrihet. En åtteåring bør få litt penger for å påta seg de kjedeligste familieoppgavene som å gå ut med søppelet, mens en 14-åring som er vant med å gjøre en innsats kan få godt betalt for å ta på seg husvasken.

Les mer: Lær barn om penger

– Undersøkelser viser at rundt halvparten av alle 12-åringer får ukepenger. Her finnes det ikke noen fasit på beløp, og størrelsen må avhenge alder og innsats. Men hvis du begynner tidlig med ukepenger, kan de gjerne få det som tilsvarer lørdagsgodtet. Så i stedet for å få et blad og litt snop, kan barnet på seks-sju år heller disponere denne 50-lappen selv, mener Jørgensen. 

Økonomen sier foreldre tidlig kan snakke med  barnet om verdien av å vente. Barn forstår tidlig at de må vente på lørdagsgodt, fra treårsalder forstår de det greit. Når de får egne penger, kanskje fra seks år, kan du forklare at om barnet venter med å bruke noen av pengene til uken etter, så kan det kjøpe mer - eller noe dyrere. Et godt trent ”ventegen” er gull verdt når de skal styre egne penger.

Grunnlag for framtiden
Familieterapeut Kristi J. Solheim tror det er lurt å tenke langsiktig i forhold til barn og plikter. Hvordan blir en tenåring som ikke har plikter? Ved å starte tidlig kan jobben bli lettere.

– Jeg møter mange unge par med konflikter som ofte handler om husarbeid. Hvis alle hele tiden har fått belønning for det de har gjort, kan det virke urettferdig å gjøre husarbeidet.  Og særlig hvis den ene parten ikke tar ansvar, slik at den andre står igjen med alt alene. Det handler om å lære medansvarlighet, sier hun.

Hva synes du om artikkelen?