Alle som har prøvd å spørre en gjennomsnittlig treåring når han eller hun har bursdag, vet at barns tidsforståelse ikke er noe som faller på plass helt av seg selv. Akkurat som å knytte skolissene og å skrive og lese, er det å kunne klokka noe vi alle må lære.

Sist oppdatert: 16. mars 2011

– Små barn har ingen forståelse av tid, men de har jo en opplevelse av tid. Og den er som hos oss alle: Når vi gjør noe morsomt, går tida fort, og når vi gjør noe kjedelig, går det langsomt. Men den aller første forståelsen av tid hos barn er knyttet til hva vi gjør på faste tider på døgnet, forklarer Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo.

Les mer: Barnets utvilkling – år for år

Skjer fra treårsalderen
– Når barnet begynner å snakke, vil du ofte kunne høre det bruke tidsbegreper feil: ”I går skal jeg til tante Olga”, for eksempel, kan en treåring gjerne si. Barnet har ingen forståelse av hva ”i går” eller ”i morgen” betyr, forklarer Ulvund.

Pedagogikkprofessoren forteller at en fireåring vil ha en god forståelse av disse tidsbegrepene. En femåring har kommet enda lenger i utviklingen av tidsforståelse, og vil forstå hvem som har sovet lengst av ham og lillesøsteren hvis hun la seg før ham, men de sto opp samtidig.

– Men mange barn i førskolealderen tror at tiden står stille når de sover. Og de skjønner ikke at tiden er den samme hjemme som i barnehagen. De tror at det finnes flere ”tider”, forklarer Ulvund.

Les mer: Mestringsfølelse avgjørende for å lære

Knytt tid til hendelser
Når en femåring spør de voksne i barnehagen hva klokken er, og de sier at den er 14, og han husker at du har sagt at du henter ham kl 16, forstår han ikke hvor lenge det er igjen til han blir hentet. Verken klokkeslettene eller tidsavstanden på to timer er begripelig for ham.

– Knytt det til noe konkret når du skal forklare barn slikt. Dersom barnehagen for eksempel har en daglig rutine på å leke ute de siste timene før henting, kan du si at du kommer og henter ham en stund etter at de har begynt å leke ute, råder Ulvund.

Les mer: Hva skjer i hjernen når i lærer?

I skolealder
Etter hvert oppfatter barn mindre tidsenheter som timer og minutter, og ved skolestart har de en mye bedre forståelse av tid. Skoledagen hjelper barnet med å få en oppfattelse av tid fordi den er delt inn i tidsenheter med timer og friminutt.

– Men de har fortsatt problemer med den abstrakte tidsforståelsen. Dersom du i oktober spør en syvåring som har bursdag i november om hva som kommer først av jul og bursdagen hans, vil han trolig ikke kunne svare. Det er for vanskelig. Helt opp i 8-9-årsalder er dette problematisk for barn. Det krever en lang logisk tankerekke som de ennå ikke forstår.

Les mer: Viktige ferdigheter for barnet

Når kan barn begynne å lære klokka?
– Noen kan den jo ekstremt tidlig, men det vanlige er å begynne en gang i 5-7-årsalderen. Det er lurt å ha en stor øvelsesklokke med visere som du kan flytte på. Start med å lære barnet hvordan det ser ut når klokka er hel. ”Når den lange viseren står rett opp og den lille viseren peker på 3-tallet, da er klokka 3”. Dette forutsetter at barnet kan tall, sier Ulvund.

Det er viktig at du lærer inn de hele timene godt før du beveger deg videre til halve timer. Deretter går du videre til kvarter og så til minutter.

Gode tips til deg som forelder:

Førskolebarn har liten eller ingen forståelse av klokkeslett eller tidsavstander som timer og uker. Ta heller utgangspunkt i faste rutiner, som å stå opp, leggetid, middag osv.

La barnet ta initiativ til å lære klokka selv.

Vis på en klokke hvordan hele timer ser ut.

Vent til barnet kan hele timer godt før du beveger deg videre til halve timer. Ikke forklar alt på en gang, det virker veldig forvirrende.

Lær barnet noen enkle klokkeslett som han kan assosiere med noe han kjenner til og gjør hver dag. For eksempel kan han lære når barne-tv begynner, hva klokken er når han skal legge seg, hva klokken er når dere spiser middag, hva klokken er når skoledagen/barnehagen er over.

Spør barnet hva klokken er når barne-tv begynner, når han står opp osv. La ham vise deg på øvelsesklokken.

Gi gjerne barnet en egen klokke, både en vanlig til å ha på armen og en til å øve seg på.

 

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkel– Lek med barnet ditt 15 minutter hver dag!
Neste artikkelFins trassalderen?
DEL